Nog 2 dagen Begin 14e week lopen.. Van Sutri naar Campagnano di Roma. 24 km

15 juni 2017 - Campagnano di Roma, Italië

Van heet naar heter..! Rond kwart voor zes zijn we allebei wakker door de afvalafhaalservice onder ons hotelraam. We zitten in het centrum van het stadje/vesting/dorpje. Onder ons raam is een parkeerplaats (4 verdiepingen lager) waar ook de afvalverzameling plaatsvindt. En ook Italie kent scheiden van afval. Ik ben tijdens de wandeling al vaker de ophaal jongens van de plaatselijke Roteb tegengekomen. En wat opvalt… de arbeidsethos komt overeen. Hangen op een bezem schijnt een fijne schaduwbaan te zijn. Ook hier en vanuit je auto kun je met een collega een prettig gesprek voeren over de voetbalwedstrijd van gisteren. Maar dat geldt ook voor de andere landen. Alleen hier nemen ze er meer tijd voor en als je een beetje geluk hebt neem je voor een eurootje er een lekkere koffie bij…

Het ontbijt is weer echt Italiaans, zoet en koffie; thee. We nemen er altijd wel het yoghurtje bij want in de zuidelijke landen hebben ze iets dat er in NL alleen in halve liter etc verkocht kan worden.

Ooit hebben we dit leren eten in Frankrijk. Yaourt nature van toen Yoplait, hoofdsponsor van de Tour.. Kleine potjes joghurt zonder smaakje. Nu heb je overal in het zuiden deze bakjes bij het ontbijt maar in NL schijnen we de mona toetjes in één smaak bij het hele gezin er door te moeten drukken!! Kom op ook in NL kleine bakjes!! Ergernis van al meer dan 40 jaar.. Moest er even uit!

Het dorpje uit en meteen langs de Via Cassia; wel met een afgescheiden voetpad, maar daar komt al gauw een eind aan en we worden door een archeologisch park geleid. Een amphietheater en wat Etruskische huisjes en we zijn weer op een tamelijk drukke weg en daarna weer bijna bij de nog drukkere Via Cassia. Vlak voor de Cassia worden we over een volgend zandpad geleid. Een beetje in de schaduw, maar de warmte begint al op te lopen.

Na 1 1/2 uur lopen komen we bij een aantal golfbanen met vakantiehuisjes. Wat een hoop mensen verzorgen hier het gras, met allerlei machines worden de greens zo vlak als een dubbeltje gemaakt.

Er is nog weinig activiteit van de golfers, wel dragen alle greenkeepers een rood petje.. Je zal maar een bal tegen je kop krijgen. Het lopen tussen de resorts duurt voor mijn gevoel erg lang. Eerst links een enorme hoeveelheid links en dan rechts een golvend landschap met wel 36, als het niet meer zijn holes. En terwijl het landschap steeds geler/droger begint te worden ziet alles er picobello en groen uit. Een ruwe schatting ik denk wel 150 luxe bungalows op een rij gezien te hebben. Centreparks is maar klein erbij.

In het eerstvolgend dorpje nemen we een koffie. En dan weer verder. De temperatuur loopt op en op.

Liesbeth heeft het er maar moeilijk mee en heeft veel baat van haar zoute drop. Ook het water is aangelengd met zout.

10 km voor het eindplaatsje lopen we tegen een agrotoerisme op waar we kunnen eten tussen de varkens, pauwen en tortelende duiven. Er is een duif verliefd op een fazant en probeert deze het hof te maken. De andere duif is het daar niet mee eens en stapt er steeds tussen. Zeer vermakelijk om te zien. Liesbeth geniet van een langharig varken dat als wij onze spaghetti geserveerd krijgen met zijn neus tussen de omheining probeert te schooieren.

De laatste 2 uur zijn  nog heter en nog minder schaduw. We komen zoals vaker de stad langs de achterkant binnen. Ook nu weer langs de vluchtweg uit de vesting naar het vrije achterland. Wel steil.. Naast de achterkant kom je ook vaak via de andere uitweg de stad binnen namelijk het kerkhof. Opvallend.

In het stadje is het hotel snel gevonden. Gelukkig airco; wat een uitvinding.

Het restaurant heeft ook een vegetarische keuken en een gewone, maar er wordt op de km aanvoer gelet. We hebben zeer smaakvol gegeten.

Op het terras hebben we kennisgemaakt met Filippo een Italiaan die we de laatste dagen wel vaker zijn tegen gekomen. Hij komt uit Verona en heeft al veel door Europa gezworven. Gezellig gepraat. Hij stopt hier en gaat morgen met de trein weer erg vroeg terug. Nu heeft Liesbeth ook een Caminoontmoeting meegemaakt. Heel erg Leuk. Morgen de laatste etappe voordat we Rome binnenlopen!