Dinsdag 22 mei de eerst begeleide fietstocht….

24 mei 2018 - Ubud, Indonesië

Tussen kwart voor 8 en 8 zouden we opgehaald worden voor een trip naar een restaurant, voor een ontbijt met uitzicht op een vulkaan. Dat zou een half uurtje later worden hoorden we bij de receptie. De toer was op basis van inschuiven in een buitenlandse groep. Om half negen, nadat we een balikoffie bij Nick genomen hebben, om het wachten te bekorten; blijkt de groep nog 2 Australische dames te omvatten (moeder en dochter). Gezellig pratend rijden we naar een terras met een voortreffelijk uitzicht over de grote krater en de 3 kleine vulkaantjes die er in liggen, evenals een groot vulkaanmeer (mount Batur). Een lekker ontbijtbuffet maakt het uitstel van het ontbijt meer dan goed. Na het ontbijt rijden we verder naar een ecoplantage, Hier krijgen we uitleg over de diverse soorten groente, kruiden en fruit en natuurlijk koffie; die hier worden verbouwd. Ook de Luwak koffie is hier onderdeel van.

Dan volgt een proeverij van 10 soorten koffie en thee, net een wijnproeverij. We bestellen extra een kopje Luwakkoffie. Deze koffie wordt op zn Italiaans gezet. Water, filter met koffie en opvangbakje voor de koffie die opborrelt door het kokende water. De Luwakkoffie stelt voor een zware koffie drinker niet zoveel voor omdat hij zeer slap gezet is. Dat ligt aan mij, want de Aussies vinden het erg sterke koffie… Maar die zijn latte cafe met veel suiker gewend..

Daarna gaan we nog even langs het winkeltje.. Tja dat proeven doe je niet voor niks, De chocola die ze hebben is erg lekker. Vooral de peperchocola.

De Luwaks zijn ondertussen ook uit hun slaapje ontwaakt, dus daar kunnen we ook nog een foto van schieten.

Na nog een half uurtje rijden komen we op een parkeerplaats waar ze een hoeveelheid fietsen hebben staan. Hier worden we op de fiets geholpen. De auto met reservefietsen en het busje rijden achter ons aan. Een Giro voor 4 mensen…. Met een gids voorop en een hulpje achteraan. Ons kan niets gebeuren. We rijden door de rijstvelden en stoppen in een dorpje waar we een boerderij bezoeken. De gids legt uit hoe alles in elkaar steekt waarvoor de 4 gebouwen gebruikt worden en hoe de overerving plaatsvindt; evenals de verschillende rituelen. Vanaf nu kijken we met andere ogen naar de boerderijen en herkennen we de elementen waaruit deze zijn opgebouwd. Wel is alles nog erg alsof de tijd heeft stilgestaan, handenarbeid kost al generaties lang niets; en arbeidskrachten zijn in voldoende mate voor handen.

Hierna stoppen we nog bij een rijstoogst en bij een enorme grote boom. We eindigen de fietstocht bij een riviertje en dan gaan we naar een restaurant voor een ecolunch. Na de lunch worden we weer bij Nick afgezet. Lekker rusten op het terras en we laten alle indrukken nog eens de revu passeren.

Rond 5 uur moeten we even de fietsen voor morgen passen. Die worden morgen meegenomen om ons bij een tempel af te zetten; waarna we naar ons volgende onderkomen in Sidemen zullen fietsen.

Het eten bij Nick is ‘s avonds weer lekker, veel puf om Ubud in te gaan hebben we niet.