Dinsdag 5-6 De laatste verplaatsing…

11 juni 2018 - Senaru, Indonesië

We zijn weer vroeg uit de veren dankzij allah en de ramadan…

We pakken de tas weer in en gaan ontbijten. Waar gisteren een buffet stond kunnen we nu a la carte ons ontbijt samenstellen. Van dezelfde goede kwaliteit. Vaste prik is naast de koffie, thee, een bordje fruit (stukjes papaja, watermeloen en ananas). De laatste is een kleine variant van de blikwaren die we in NL krijgen; nog geen 8 cm doorsnee en erg lekker zoet. Gevolgd door toast met een omelet, al dan niet gevuld.

Rond  9 uur komt Remy ons ophalen. We gaan vandaag naar de andere kant van de vulkaan Rinjani (3727 m hoog). Nadat we eerst een stop maken bij een supermarkt, waar Remy wat te drinken haalt en wat te eten, kijkt L of ze nog wat Bintangs kan scoren, maar in dit moslimdorp is alleen alcoholvrij radler bintang te krijgen. Ik maak gauw wat foto's van de voorbijschietende drukte. Volgepakte kleine suzukibusjes waar de mensen zelfs buiten hangen of bovenop zitten. Naast de balen rijst of andere boodschappen. Of kleine ponywagentjes waar zo maar een vijftal mensen zitten. Dat alles met kriskras kruisende brommertjes, waar na het lijkt de jongste knulletjes hun moeder en bagage vervoeren of vaders met meerdere kleine kinderen of vrouwen met balen rijst, gras en wat danook, voornamelijk allemaal zonder helm.

We laten de hoofdweg achter ons en gaan de bergen in, We hebben nog een goed uitzicht op de vulkaan en Remy rijdt ons de bergpas van ruim 1000m op. Het is niet mijn rijstijl. Remy schakelt erg laat terug en geeft bijna geen gas waardoor het telkens lijkt dat de vaart uit de auto wegloopt.

We zien een aantal bavianen naast de weg zitten. Op de pas stoppen we om de vallei te bekijken, hier worden aardbeien gekweekt. In de vallei gaan we een oud bamboe dorp bekijken. Daar ga ik nog even een stukje klimmen voor een mooie  foto. Dan laat ook Remy ons een stukje lopen voordat we verder rijden naar de “eerste” moskee op dit eiland. Bovenop de bamboemoskee staat geen halve maan, maar een kip/haan. Omdat dat beest aankondigt dat het weer dag wordt en dat is in het geloof van de Sasaks (orginele bevolking van Lombok) erg belangrijk. Ook hier blijkt weer dat zowel de christenen als de moslims erg flexibel met hun godsdienst omgaan als het gaat om andere traditionele volken achter hun godsdienst te krijgen; door hun symbolen op/over te nemen.

We rijden daarna door naar ons onderkomen. Dit was het “auto”programma. Remy heeft morgen een dag vrij maar komt overmorgen ons weer rijden naar het vliegveld.

Het hotel Rinjani lodge is werkelijk het mooiste dat we deze vakantie gehad hebben. Geen straf om hier 2 nachten door te brengen. Een prachtig uitzicht vanaf het terras van het restaurant; bungalows met een terras met een bed en 2 stoelen en een tafel en een kamer met een badkamer buiten. Badkamer met regendouche en een bad. Prachtig in een klein overdekt tuintje…

We lunchen in het restaurant en spreken met Remy af dat hij ons donderdag om 8 uur komt halen. De vrouwelijke gids voor een gebruikelijk rondje langs een authentiek dorp en de rijstvelden komt morgenochtend om 8 uur.

Er is ook een zwembad, met een uitzicht. We puzzelen en chillen wat op het terras. We gaan nog even een stukje wandelen. In een warung kopen we wat voor het terras.

Rond 7 uur is het tijd om aan te schuiven op de mooie open ruimte van het restaurant. De bintang is op.. Dus drinken we water. Dat moslimgebeuren heeft ook zijn goede kanten. Haha.

We gaan weer vroeg onder zeil. Hier zijn de geluidsniveaus van de moskeeën op een normaler level afgesteld. Je kunt er gewoon doorheen snurken.