Heuvelopenaf, Van Buonconvento naar San Quirico d’Orcia 24km

7 juni 2017 - San Quirico d'Orcia, Italië

En lekker hebben we gegeten met een lekkere plaatselijke wijn en heel lekkere hapjes.

Een klein maar fijn verblijfplaatsje.

Ontbijt was goed, en we zijn om half negen op pad in een langzaam ontwakend zonnetje.Rechts hangt een bewolking en links begint het er warm met losse wolken uit te zien. De verwachting is dat links gaat winnen want daar komt het briesje vandaan. Hier in Toscane is veel geld uitgegeven om de pelgrims/toeristen een goed wandelpad te bieden. Het pad is netjes van de provinciale weg gescheiden met een vangrail en de oversteken over de weg zijn met veel electronica beveiligd. Zodat de auto’s hier niet harder mogen rijden dan 30 km; bij een beveiligde oversteek (zebra) in the middle of nowwhere! Men is zuinig op zijn toeristen. En die zie je steeds meer op de VF. Fietsers met elektrisch aangedreven fietsen en ortlieb tassen (wat een goede reclame hebben die in Italie gemaakt!!) En zelfs dertigers/veertigers schamen zich niet om met een elektra mtb op de VF te vertonen! Bij de ouderen misstaan vaak de strakke renners pakjes. En de lubberende spieren.

Daarnaast zie je het aantal rugzak toeristen met bagagevervoer ook toe te nemen. Vooral de Franse taal hoor je regelmatig. Ik ben ondertussen mijn vaste aanspreekpunten wel kwijt met een rustdag in Siena en een in 2e gedeelde etappe.

Maar dan wat aparte punten van de etappe zelf, we zitten hier in een wijnstreek, wat tot gevolg heeft dat je als pelgrim voor dat je het eind van de etappe bereikt hebt als minsten 6 wijnproeverijen en een gelijk aantal kaasproeverijen gehad zou kunnen hebben. Maar de auto’s van en naar de boerderijen (als het toeristen zijn helemaal “Laten je wel erg veel stof bijten”)

De wijnboeren zelf zijn in staat over de enorme stoffige wegen (het is hier al erg lang erg droog) geen stofwolk te produceren; ook de tractoren remmen vol af!! Geen asfalt wegen alleen zand en stenen.

In Torreneri, is een cafe open daar drinken we Koffie en water. Bij een alimentari haal ik pelgrimbroodjes. (2 hompen brood met 5-6 plakjes rauwe ham; en 5 tomaten) we eten ze op bij het water in het cafetje.

En daar gaat het heuvelen weer verder.

Tegen half drie komen we in het dorp van bestemming. Een oude vestingsstad met veel mooie straatjes.

Liesbeth heeft alweer honger dus nemen we een mixte salade.

Het hotel is gauw gevonden en nu hebben we rondje stad gedaan en een terras gevonden waar dit verhaal in de schaduw geschreven wordt.

Nog even en we gaan op zoek naar een eetplek.

Veel tijd is vanmiddag ook gaan zitten in enerzijds het reserveren van het nachtverblijf.(erg langzaamzzzz wifi in het hotel) en de planning voor de dag van morgen (32 + km voor Liesbeth misschien te veel, zeker gezien de temperaturen die ons de komende tijd te wachten staan (volgende week 33+)). We hebben een aantal opties besproken en we zien wel hoe het gaat. In ieder geval zijn we samen aan dit laatste stuk begonnen en afmaken zullen we het!!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Joke:
    7 juni 2017
    Geniet er vooral van samen
  2. Maarten:
    7 juni 2017
    Zingen jullie ook onderweg stoere en ondeugende liederen?
    Om o.a. de moed er in te houden...
    Succes de laatste etappes en geniet er op los!
    Als immer,
    M te E
  3. Jeannette de Graaf:
    8 juni 2017
    Lieve Hans en Liesbeth, dat zal toch wel heel erg leuk en gezellig zijn om nu zo samen langs heren's wegen te wandelen, beetje stof neem je dan maar voor lief, ook je lief.....
    meer dan dertig kilometer per dag, dat is wel heel veel, ik herinner mij van de vierdaagse
    dat ik rond dat getal, altijd wel dacht WAAR IS DE FINISH......
    Wij wensen jullie hier uit een bijzonder winderig Vlaardingen,( zeg maar storm,) wel zonder stof. Nog heel erg succes, maar lukken zal het wel, geniet van alles maar zeker van elkaar, dikke kus, van ons, Jan en Jeannette