Maandag 4-6 rondje Tetebatu

11 juni 2018 - Tetebatu, Indonesië

Al vroeg aan het ontbijt. De moskeeën maken er wel al heel vroeg een wedstrijd van wie het meeste volk kan aanschreeuwen. Dat duurt van zo’n half vijf tot een uur of zeven, dan geven een paar er de brui aan en komen er stilaan wat stiltes. Rond half acht als we aan het ontbijt gaan zitten wordt het weer rustig. Er staat trouwens een erg goed ontbijtbuffet. We laten het ons lekker smaken en na het ontbijt gaan we met Ricky op stap. Hij leidt ons langs de rijstvelden, waar op de smalle paadjes L af en toe wat moeilijk uit de voeten komt. We nemen een afstekertje langs de weg wat ons meteen een leuk plaatje oplevert. Daar wordt, via een machine die op een klein uitgevallen srv wagentje staat, de rijst van de vliesjes ontdaan. Alle vrouwen van de familie staan er omheen.

Daarna gaan we richting de plantages die ook in de omgeving liggen. Koffie, bananen, cacao, kardamon, nootmuskaat etc. Boven stoppen we bij een boerderij waar we een kopje koffie krijgen en de verschillende kruiden die er verbouwd worden kunnen ruiken en aanraken.

Dan gaan we weer terug naar het hotel, waarna we met Remy in de auto een aantal oude ambachten gaan bekijken. We beginnen met een bamboevlechterij. In het dorp zijn de vrouwen gespecialiseerd in het vlechten en maken van allerlei dingen van bamboe. We krijgen een kop thee/koffie en ze maakt voor ons ringen van bamboe. Daarna maakt ze een klein mandje, waarin de lekkere hapjes van bij de koffie verdwijnen.

Dan gaan we naar een ander dorp waar we een lunch krijgen aangeboden in een stoffenverkoophal. We laten ons de lunch goed smaken. Daarna worden we de kampong rondgeleid waar thuiswerksters stoffen aan het weven zijn. Ze doen alles zelf, spinnen opschieten en het werk/spandraden opzetten. Wat een werk, op de ouderwetse weefgetouwen, waar ze als het ware inzitten om de lappen te weven; 70 cm breed en dan 5 meter lengte. Een klus van een paar weken..

Het rondje door de kampong is qua armoede haast net zo overweldigend als de weefsters zelf. Toch is dit een project waarbij de vrouwen veel vooruitgang boeken en waarbij aan vele dorpelingen door dit project staaroperaties uitgevoerd worden.

Van het weven gaan we naar een pottenbakkerij. Hier zit dus erg de klad in; veel overproductie en nog steeds maken ze dezelfde kookpotten voor in de hutten. Ook dit is weer een wandeling door de kampong, kippen, kinderen en op plaatsjes zijn mensen bezig met pottendraaien.

We verlaten de oude ambachten en gaan terug naar het hotel.

De rondgangen door de kampongs hebben een diepe indruk achtergelaten.

We gaan weer lekker aan de overkant eten. We zijn vanavond de enige gasten in ons hotel.