Woensdag 6-6 Rondje Senaro.

11 juni 2018 - Senaru, Indonesië

Na een voortreffelijk ontbijt: vruchtensap, omelet met tomaat ui en kaas met toast en een bordje fruit, met een mooi uitzicht; gaan we met Cary een ronde maken. Ze is van een organisatie die in 2000 is opgericht, om de vrouwen wat meer uit het huis te krijgen en een volwaardiger rol te geven in het huishouden; doordat ze zelf ook geld verdienen. Ze toont ons al lopend langs de “garden” wat ze zoal verbouwen. Groenten, fruit, kruiden en vruchten. Van alles heeft ze wel een leuke anekdote of kan ze iets aparts laten zien. Zo komen we een vrucht tegen, die als ze die kapot vermorzeld met een steen een zachte substantie afscheid, die je kunt gebruiken als zeep; die ruikt naar abrikoos. De harde pit is leuk voor kinderen om te knikkeren. Een leuke nieuwe variant op de lokale manlijke gidsen die we tot nu toe gehad hebben. We lopen met haar door een dorp en ze laat een huis van binnen zien en verteld open over haar eigen huwelijk en de rituelen die ze heeft moeten ondergaan. O.a. het afvijlen van haar voortanden. Pijnlijk!

Na het dorp gaan we via een irrigatiekanaal diep de vallei in. We moeten af en toe van de weg af voor een brommertje. Verderop zit een bavianenfamilie, Cary vind het zelf ook wel spannend en neemt een handje zand voor het geval dat. We lopen zo gewoon mogelijk langs de familie… Er zit een jong bij! We lopen verder en komen bij een grote 2 ledige waterval uit. Hier komen meer gidsen met hun volk langs. We bespreken dat een 2e waterval niet nodig is zeker omdat er dan 3 keer een riviertje overgestoken moet worden en het is ook nog eens moeilijk begaanbaar. We besluiten dus niet naar de 2e waterval te gaan, maar gaan naar de Lodge terug. Een hele klim via de verschillende trappen. Bij de lodge blijkt dat we gisteren al de moskee hebben bezocht; dus we nemen afscheid van elkaar. Heeft zij ook een vrije middag.

Wij ook! Lekker lummelen, voordat we de tassen weer vliegklaar maken. We missen ons fototoestel, dat zit niet in zijn tasje en niet los in een tas… Laatste keer gebruikt bij de moskee… Misschien nog in de auto?? Daar hopen we dan maar op.

Puzzelen en chillen; L gaat ook nog zwemmen en ik doe weer een rondje door het dorp op zoek naar wat te drinken.

We eten weer lekker en na het eten zien we ook een grote gekko in de nok van het huisje. Zo’n grote hebben we nog niet gezien. Wel vele kleintjes.

Morgen begint de vlucht terug……