Afscheid van de bergen en de RAV4 (onze huurauto)..

11 februari 2024 - Changi Airport, Singapore

We hanteren vandaag hetzelfde strakke opstaan schema als gisteren. Maar nu slaan we het ontbijt bij het hotel over. Het dure ontbijt hadden we wat gecompenseerd door een aantal boterhammen voor de lunch te maken de vorige dagen. Nu hebben we het voornemen om onderweg een snelle hap als ontbijt te doen.
De bergen maken het moeilijk voor ons, nog steeds staan ze in de volle zon te schitteren. We bezoeken, ondanks het tijdstip van 1 uur, een aantal parkeerplaatsen met een “scenic view” aan de linkerkant, nu de meerkant. Dat levert vele mooie plaatjes op. Volgens de tomtom zou de tocht wel 5 uur duren, dus die 1 uur halen we toch niet. Omdat het nog vroeg is komen er ons ook nog niet veel auto’s  en nog belangrijker bussen tegemoet. Het is geen klein meertje dat lake Pukaki en we rijden er zo’n 75km omheen. En steeds zicht op de bergen. Maar ontbijtgelegenheden, ho maar.

Pas voorbij het volgende meer (Lake Tekapo) zijn gelegenheden om te ontbijten. In de bakery eten we toast met een eitje en yoghurt met cereal. Bij een flat white en een long black; koffie de eerste een soort van cappuccino en de andere een grote espresso.

Dan weer op weg een mooi glooiend landschap met veel schapen, koeien en tuinbouw in de vlakke valleien. Kilometers lang rechtuit rijden. Dat maakt met het weinige verkeer op onze rijbaan, dat de tomtom de geschatte eindtijd van aankomst bij het motel naar 1 uur begint te naderen.
Met nog 100 km te gaan doen we nog een koffiestop in Ashburton. Hier rijden we een complex op met o.a een wolwinkeltje wat stalletjes met straatverkoop weinig mensen, maar de koffie duurt wel even. Dan voor de laatste klap naar het motel de koffers afgeven. Benzine tanken we vlak voor het motel we rijden pardoes tegen een tankstation aan. We hebben geluk onze kamer is al vrijgegeven. Dan het adres van EZI in de tomtom en de auto naar het depot gebracht. Daar bleek dat de inlevertijd gekoppeld was met de sluitingstijd van het bureau. Geen bemensing dus zoeken naar de plek voor de sleutel, dan maar vragen bij de concurrent.
Sleutel gedeponeerd! Op naar het centrum van Christchurch, als we dat al weten te vinden.. En het meest belangrijkste, zeker met een temperatuur die inmiddels al een 24 graden is, op zoek naar een terras om op het goede verloop van de autotrip te proosten.

Dan mist Hans opeens zijn hoed, te vervuld van het goed inleveren van de auto..vergeten van de achterbank te pakken, omdat alles al uit de auto was….

Op het terras even gebeld met EZI, ze zouden er naar kijken en even later een email, hat found!
En morgenochtend (zondag) zijn ze om 8 uur open! En we hadden net bij het motel een taxi naar the airport geregeld! Moet de taxichauffeur maar even iets omrijden. Zo krijgt de toost een nog mooier gouden randje. Mede door een leuk gesprek met onze Friese serveerster.
We lopen nog wat door het centrum, waar het met het Chinese nieuwjaar erg druk is. De gevolgen van de aardbevingen in 2011 zijn nog goed zichtbaar.
Langzaam begint het een beetje te dreigen dat er regen komt.

Er rijdt ook in Christchurch een -hop on hop of- historisch trammetje. We nemen een kaartje en bij het eindpunt nemen we de volgende voor nog een rondje. Lekker bijkomen.

We eten in het centrum en lopen naar het motel. Aan de overkant is een hotel dat ook een goed ontbijtbuffet heeft (volgens de man die ons incheckte bij het motel). We nemen nog een koffie in het cafe en we kunnen morgen komen ontbijten. Prima ook geregeld!

Morgen vliegen, overstappen (6 uur in Singapore) en vliegen naar huis.

Dan leveren we onze 12 uur tijdwinst die we met de vlucht naar het oosten hebben geboekt; weer net zo makkelijk in.(H)