De Alpen!! Van Jougne naar Orbe (CH) 21 km

30 april 2017 - Orbe, Zwitserland

Ik bof met een hotel dat al om 7.30 een ontbijt serveert en dat op een zondag! Maar ook nog eens wat een ontbijt. Huis gemaakte fruitsalade erg fijn gesneden en ook nog eens rauwe en gekookte ham erg dik gesneden en erg fijn afgesneden stokbroodjes, bijna 50-50!! En lekker. Ga al vroeg op weg, In de vrieskou eerst afdalen en dan begint er een klim naar 1200 m hoogte de temperatuur ligt tussen de bomen nog onder 0 dus dat is veel neusademhaling. Gelukkig heb ik de kleenexbox goed geplunderd. Elke 10 minuten gaat er een zakdoekje doorheen.

De klim is tamelijk steil en halverwege zijn ze ook nog hout aan het hakken geweest, dat betekent, diepe tractor sporen, veel modder en een hoop losse schorsstukken. Her en der zijn de tractorsporen nog bevroren. Op passen dus.

Ik kom boven aan (nog in Frankrijk) op een wintersportplaats annex boeren dorp. alleen is er nog maar een boer over; de rest is uitgebreid met chalets etc. De ski's zijn opgeborgen maar alles ademt nog wintersport. Enne het dorp ligt onderaan een berg.. Dus er zit nog een half uur klimmen in het verschiet.

Dat eindelijk blijkt mijn maps me mij over de alpenweiden geleidt te hebben naar een weggetje waar ik het eerste teken van Zwitserland tegen kom. Op deze bergrug is het erg koud, maar het uitzicht is mede door het goede zicht, het vroege uur en de strak blauwe lucht een enorme ervaring......

Ik zie de ALPEN liggen. Het volgend struikelblok... Maar wat imponerend om dat zo te zien. Van links naar rechts niets dan witte bergtoppen. Even niet aan denken dat dat ook betekent.... Dat besluit komt later.

Nu afdalen, al na een paar 100 meter in CH is er een berghut met .... ja hoor koffie.

2 jongetjes van een jaar of 10 zijn bezig om de tafels schoon te maken. Moeder geeft een lekkere bak koffie. Na zo'n klim erg lekker!!

Ik daal verder dat zal de rest van de 12 km het geval zijn.

Maar mapsme werkt ook in CH uitstekend. Rond 1 uur kom ik bij mijn hotel aan, een lekker terras. en ik ben de enige in een nog niet geopend hotel, rond 3 uur gaat de zaak dicht en heb ik het hotel voor mij alleen, morgen vanaf 7 uur serveren ze een ontbijt. Benieuwd hoe de Zwitsers een ontbijtje maken..

Douchen, wassen en een rondje door het stadje nadat ik zie dat Bottas zijn eerste F1 zege binnenhaalt, MFFM en als 5e onze Max.

Nog even en ik ga uit eten in CH niet altijd een succes maar hier is erg weinig keus.