Een aquaduct, mancaves, weer een oude spoorbaan en de lgv est. Jouy aux Arcs naar Jaulny 27 km.

9 april 2017 - Jaulny, Frankrijk

Het ontbijt bij Campanile was weer goed. Vol goede moed weer opweg. Elke dag zijn de eerste 3 uur een makkie. Je loopt op de koffie en het ontbijt. En de moraal is goed. Het lopen gaat lekker, de benen doen het goed en meestal doe je hetzelfde stukje dat gisteren toch even wat minder ging.(Hoewel ik me, na 2 desillusies, nu voorneem pas echt moe te zijn al het bed geregeld is).

Dan maar even een poosje extra uitblazen; en oke verderop zal het wel lukken.

Weer een stuk langs het kanaal van Jouy. Weer kom ik iets nieuws tegen. Nu gaat het om een aquaduct van Divodurum; ooit 22km lang. De brug over de Moselle was 1,125 km lang.

Zo kom je toch van alles tegen langs de rivier.

Verderop kom ik weer langs allerlei meertjes die als visbakken gebruikt worden. Ik bedenk me net dat er geen campings op de Franse kant zijn als ik opeen, voorbij een voetbalveld, een soort van tuinhuisjes zie staan; van die zelf geknutselde huisjes die ook menig volkstuinencomplex sieren.

Alleen hier zijn er steigers aangebouwd. En branden er al aardig wat houtvuren. Hier wordt gevist.

Elk huisje een groepje mannen met hengels, een bbq (open hout vuur) en bijna geen vrouw te zien. Hier komen de mannen samen!! Bier wijn vis! In het begin nogal in het wild, maar verderop wordt het al Huisje aan huisje en per huisje staan er wel drie of vier auto’s. Een enkel vervallen huisje, maar dit is een gebied van de mancaves!!

Dit fenomeen kende ik nog niet.

Na een anderhalfuur lopen kom ik op een soort dijk te lopen, eerst denk ik er lopen wel erg veel boomstronken haaks op het pad. Het zijn halfvergane bielzen, weer een spoorbaantje. Helemaal in het groen overwoekerd. Ik waan we een hobo die over een spoorlijn trekt!

In Pagny sur Moselle verlaat ik de rivier, ik ga even een stukje het binnenland in. Ik heb op een camping in Jaulny wat voor een nacht gehuurd. Maar wat is het warm. Eerst in Pagny maar een terrasje gepikt met koffie en water. Dan kan de klim beginnen. Het lijkt wel zomer, 24-25 graden, terwijl het net half een is. En dat op 9 april.! Nog 11 km en ik zou op de plaats van bestemming moeten zijn. Ik loop op een vc Die op sommige momenten wel erg breed is, maar er rijdt maar een enkele auto. Wel 6 km over een langzaam glooiende weg. Maar daar zie ik een menselijk ingrijpen in de glooiende structuur, Ah wat later blijkt dat een lgv lijn te zijn. Bij het spoorlijntje had ik die ook al aan de overkant gezien. Op een bordje staat LGV-est. Maar elke tien minuten rijdt er wel een trein overheen.

Op de camping gekomen blijkt dat er nog niet veel mensen staan, alleen een paar bekenden van het echtpaar dat de camping runt. Ze hadden mij nog niet zo vroeg verwacht. Ik krijg mijn caravan toegewezen en de baas zal me even uit gaan leggen hoe de Spa werkt. De Spa?? Het was geen laag bedrag maar??

Het blijkt dat ik een houten huifkar heb met in de tuin een jacuzzi.. Nou nu heb ik wel even tijd om mezelf eens goed te verwennen. Ze wil ook voor me wassen en oh eten couscous, ja hoor dat lust ik wel 8 uur, nou nee 19.30. Ok doe niet moeilijk.

Lekker de voeten gemasseerd met de waterstralen van de jacuzzi, zo ook de stijvere spieren van de rug. Zo is het lopen naar Rome zo zwaar nog niet. Alleen ik kijk uit op het LGV viaduct over de vallei!

Maar ja zo kun je zonder op de klok te kijken de tijd bijhouden..

Om half 8 wordt mijn diner aan de caravan gebracht! Heb toch zin in koffie dus ik loop nog maar even naar het restaurant/kantoor/cafe/woonhuis. Krijg een kop koffie en mijn gewassen en gedroogde kleding en wat oploszakjes om in de caravan ook nog koffie te kunnen maken.

Morgen naar een Abdij!

1. Joke: