Van Catania naar Siracusa 23-2-17

25 februari 2017

​Om 4 uur ging de wekker, opstaan, auto inpakken, tas achterin de kofferbak en in de stromende regen via de A4 (de eerste keer dat ik over deze weg in onze achtertuin rijdt) naar Schiphol. De auto op P3 geparkeerd en vervolgens met de bus naar de vertrekhal. Daar begon het wachten en in de rij staan. Dat er rond 5 uur zoveel mensen in de rij staan om te gaan vliegen dat had ik niet verwacht. Het schuifelen duurt zo lang dat we nog maar kort hebben om even een ontbijtje te nuttigen. Voor we het weten zitten we in een niet geheel gevuld vliegtuig met vele jongeren (Italianen, die allemaal een lange nacht lijken te hebben doorgebracht in Amsterdam). Het duurt even voor dat het taxiën start; maar dan gaan we via de Kaagbaan tegen de storm in omhoog. De 20 minuten vertraging halen we met de rugwind wel weer in volgens de gezagvoerder. IMG_1762Om 9.15 landen we in het zonovergoten Catania. Het lopen naar de bagageband kost zoveel tijd, dat we nog stevig moeten doorstappen om de tas van de bagageband af te plukken. Op naar de autoverhuur. Daar staat een aardige rij. ik trek een nummertje nog zeker 10 mensen voor ons. Liesbeth zegt: ga maar in de rij staan. Zogezegd zo gedaan. Na een tweetal probleem gevallen ben ik aan de beurt. Het kan alleen even duren want ze hebben geen vrije auto's. Maar ik wordt al wel in behandeling genomen en net als alle formaliteiten zijn afgerond, worden er 3 sleutels afgeleverd. We hebben geluk een gloednieuwe C1, die net 657 km heeft gereden. Rondje rond de auto; want je weet het maar nooit, instappen en onze rondrit over Sicilie kan beginnen. In het vliegtuig hebben we afgesproken dat we vertrekken in de richting van Siracuse. Zogezegd zo gedaan.

In Priolo Gargallo geparkeerd en een rondje gelopen. In een supermarkt water gekocht en daar hadden ze ook het "zwarte zout" dat Liesbeth zo lekker vindt. Ook daar een molentje van gekocht. Op een terras een eerste espresso. Tja daarvoor ga je naar Italië, de caffe doppio; al schijnen ze die in Sicilië niet als zodanig te benoemen. Iedere keer bij het bestellen moeten we uitleggen wat we nu willen(??)

IMG_0016Op naar Siracuse. De auto op een bijna lege parkeerplaats bij het oude schiereiland Ortigia neergezet. Het werkt met nummerplaatherkenning. Zo nu een rondje lopen en kijken waar we gaan lunchen. Op het terras bij de Duomo zijn we gaan zitten. Om half een heb je al aardig honger als je het ontbijt rond half zes hebt gehad. Na de lunch nog lekker geslenterd over de kade van het schiereiland. Besloten om een onderkomen voor de nacht te zoeken op de kop van het schiereiland in de buurt van de auto. We vinden dicht bij de parkeerplaats een hotelletje (Milano) 40 € per nacht zonder ontbijt. Ziet er goed uit. Een parkeerplaats voor de deur houdt Liesbeth bezet, terwijl ik de auto ga halen. Door de wirwar van eenrichtingsverkeer kom ik net een blokje te veraf op de weg. Dan maar opnieuw proberen. Na 10 minuten eindelijk bij de "gereserveerde" parkeerplaats. Spullen op de kamer en weer het stadje in. Lekker een drankje, rondje lopen, drankje. Rond 8 uur op zoek naar een plek om te eten. Lekker in een binnenstraatje gegeten; Liesbeth spaghetti Vongole en ik risotto marinara. Rond 11 uur lagen we lekker te snurken.