Nog 1 dag. Rome onderhandbereik Sutra naar Isola Farnese 21km

16 juni 2017 - Roma, Italië

Nog 1 dag. Rome onderhandbereik Sutra naar Isola Farnese 21km

Het ontbijt was eenvoudig maar lekker. Liesbeth heeft gelukkig geen bloedblaar onder haar linker grote teen. Het heeft vannacht wel wat gebloed maar de nagel is helemaal schoon. Dus de verwondingen “vallen” mee geen nieuwe.; dus de pelgrimage kan doorgang vinden.

Ook Liesbeth is een pelgrim en niet alleen voor de ondersteuning aanwezig; iedereen die de VF loopt vanaf Siena kan een testimonium krijgen. Dus Liesbeth ook. Daar gaan we ons zondag voor inzetten om dat te regelen!!

Het is als vanouds, weer klimmen om een stadje uit te komen. Ze willen ons nu naar een sanctuario de Sorbo voeren. Geen huishoudhulp gezien maar wel meer dan 3 km klimmen. O ja toch er stond bij een villa een autootje met een roemeense nummerplaat.

Als we bijna bij het heiligdom zijn krijgen we de mogelijkheid om wat te dalen, wat we met alle graagte doen. We lopen het natuurpark van de Veiio weer in. Hier ligt een mijlpaal van de VF waarop staat dat het nog 36km naar Rome is. We komen regelmatig deze mijlplaat in de weg weer tegen.. Weer een km gelopen; dat motiveert. Het is haast nog warmer dan voorgaande dagen. Heet heeft geen superlatief maar dat heb je wel nodig als het water van je armen naar je vinger en op de grond druppelt.

Het is weer eens even een mooi landschap. Langzaamaan komen we Formello binnen waar we de tijd nemen voor een dubbele koffie ronde en een fles water. Liesbeth haalt broodjes aan de overkant. Lekker met rauwe ham dus veel zout!!

Dan door het mooie centro historico (waarschijnlijk het laatste kleine centrum). We beginnen het allebei nu wel zat te worden dat geloop en iedere keer weer omhoog zonder dat je weet waarvoor of waarom en soms voel je aan de zon dat je een “verkeerde”kant oploopt. Dan daal je weer in de goede richting maar draait de weg weer een andere kant op..

Er is een alternatief; ik hoop dat het toch een redelijk rustige weg is maar we zijn er rond 1 uur. Lunchtijd. Het hele industrieterrein loopt leeg en de een rijdt nog harder dan de ander. We gaan even zitten bij een wegrestaurant/barretje en eten wat in de hoop dat de weg minder druk zal worden. Dat blijkt ijdele hoop. Liesbeth is angstig en ook ik vind het niet leuk, zeker niet als de autoos; het lijkt wel expres, de berm opzoeken..!!

Zodra het maar kan lopen we van de weg af maar de mapsme heeft een weg/huisafsluiting niet gezien (opgenomen) dus het hele stuk weer terug en verder langs de zeer drukke weg. Na 3 km eindelijk een mogelijk afslag, die we dus nemen.. Nog 4 km naar ons einddoel maar deze laatste kms hebben wel het 4 voudige aan energie gevraagd. Kapot komen we bij het hotel aan waar we alleen maar wat te drinken willen hebben; maar de hotelier wil de formaliteiten een voor een afwerken. Ik trek de koelkast deur open voor 2 biertjes en een fles water en maak meteen het slot dat erop zat kapot. Tja dan moet je de keuze van de gasten maar volgen.

We gaan buiten op het terras bijkomen. Een half uur later is het een beetje gezakt.

Het hotel staat aan een erg drukke weg en het is duidelijk al een voorstad van Rome. Voor een drankje bij een bar lopen we een stukje. Geen restaurant te zien, terug naar het hotel, waar we doorverwezen worden naar een restaurant tegenover het postkantoor, zo’n 600 meter verderop langs de weg.

Daar eten we wat, maar bij beiden smaakt het niet echt. Dat ligt aan ons niet aan het restaurant. Vlak voor we afrekenen kom ik weer een oude bekende tegen. De italiaan uit Cassio; we hebben elkaar nu al een aantal malen gezien en spreken af tot morgen op het Sint pietersplein. Ben benieuwd..!!

Bartel, Mandy, Jorina en Wouter zullen daar zijn!!

Spannend een tocht komt ten einde…….!

1. Joke:
    17 juni 2017