Donderdag 24-5 laatste dag Bali

28 mei 2018 - Jimbaran Beach, Indonesië

Na een door regen overspoeld ontbijt staat onze gids te wachten voor een rondwandeling over de rijstvelden in de omgeving van Sidemen. Het eerste deel van de wandeling is niet mogelijk door de stortregen van vannacht, de rivier is onbetrouwbaar dus we lopen het eerste deel over de weg. De weg die we gisteren gefietst hebben. Wat een verschil: uitgeput fietsen of uitgerust lopen; de beleving is zo verschillend terwijl de omgeving echt niet veranderd is.

De rijstteelt verschilt niet veel van die bij Ubud, alleen wordt hier meer afgewisseld met andere teelt, mais, aardappels, pepertjes en pinda’s. hierdoor  krijg je een afwisselend landschap. Bij een warung kopen we een flesje water. Als we bij een dorpje komen slaan we van de weg af en lopen we langs een irrigatiekanaaltje. L vindt dat maar helemaal niks, een smal betonnen randje en snel stromend water en ook van een pad is eigenlijk geen sprake. De gids begeleid haar er goed door. Het zou zonde zijn om niet te genieten van de uitzichten die komen gaan. We lopen de helft van het pad langs het irrigatie kanaal en gaan bij een volgend dorpje terug naar de weg.

We komen weer bij de warung en ik heb een heel gesprek met de man van het winkeltje, er staat namelijk een eigen gemaakte tafel. Het hout is onbewerkt teak. Er is gebruik gemaakt van oude Balinese houtverbindingstechnieken. Het lijkt net een Chinese puzzel. Er is geen spijker gebruikt!!

Bij het schooltje kunnen we binnenkijken. Erg leuk om te zien, elke school heeft zijn eigen uniform, soms net sporttenue’s. Er zijn helemaal geen schoolboeken te zien.

We lopen een ietwat andere weg door Sidemen en komen bij het hotel weer terug. Daar staat onze volgende chauffeur en auto weer klaar om ons naar een badplaatsje bij het vliegveld te brengen. (Jimbaran). We moeten morgenochtend al erg vroeg op het vliegveld zijn voor onze vlucht naar Flores. De tocht duurt meer dan 2 uur en volgt voor een groot deel de vierbaansweg die we in de eerste nacht gereden hebben. Zo zien we wat we allemaal gemist hebben in die nachtelijke tocht naar Ubud. Naar de overkant van de baai gaan we met een tolbrug. Ook in Jimbaran moet er bij binnenkomst in het plaatsje geld betaald worden. Een manier om autoluw strand te krijgen.

We worden bij ons hotel afgezet. Leggen de spullen op de kamer en gaan de wandeling naar het strand maken (2-4 min). Op het strand ploffen we neer aan een tafeltje voor een lekkere lunch. Vanaf het strand zie je de vliegtuigen over zee aankomen en landen. Het vliegveld ligt haast als een pier de zee in.

Halverwege de lunch worden we onderbroken door een 6-mans muziekgezelschap, dat aan onze tafel “I’ll always love you” komt zingen. Hoewel ik in eerste instantie zeg dat ze dat liedje 45 jaar geleden wel hadden kunnen zingen, weten ze toch de gevoelige snaar bij ons te raken. Erg leuk, ze spelen nog een aantal verzoeknummers, een speciale herinnering!!

Na de lunch maken we nog een lange strand wandeling en we worden allebei verrast door de onberekenbare soms toch wel erg hoge golfslag..

Op de terugtocht zien we dat de vissersboten, die op het strand liggen, met man en macht aan de waterlijn gelegd worden. We staan hier een tijdje naar te kijken. Dan een ATM zoeken. De eerste blijkt alleen creditcards te accepteren. Die ernaast doet het gewoon ook met de bankpas.

Dan terug naar het hotel. Dat een mooi binnenplaatsje heeft waaraan de bungalows liggen. Dan zit het Bali-gedeelte van de reis er bijna op. We gaan ‘s avonds eten op het strand en kiezen onze persoonlijke barracuda uit. Hij wordt prachtig klaargemaakt en we laten hem ons goed smaken. Tezamen met een wit wijntje een prachtige afsluiting van het verblijf op Bali. Ook het eten met het geluid van de branding is weergaloos.

Vroeg het bed in, maar bij het zwembad is erg goed wifi; dus publiceer ik snel nog een paar verhaaltjes. De komende tijd op Flores is er niet veel internet.