Drie keer klimmen, hoge venen en drek drek drek Van Spa naar Vielsalm 34 km

28 maart 2017 - Vielsalm, België

Na de copieuze maaltijd gisteren een lammetje met couscous, ging om 7.15 de wekker weer af. Lopen zul je jong.. als je in Rome wilt komen is er meer dan een rustdag. De dag start erg goed, een lekker ontbijtje en ik krijg een paar mandarijnen, broodjes en koffie mee!!

Eerst even dalen naar het centrum van Spa, Gisteren had ik al gezien dat de B&B op de GR zit dus dat is meteen Bingo!! Loop naar het centrum maar Spa ligt toch echt in een dalletje; nou ja dalletje, het stijgt meteen met een kuitenbijter. De 800m inlopen naar beneden vanaf de B&B helpt eigenlijk niet veel. Het feit dat ik na een kwartier bij een riviertje uitkom werkt ook niet mee; een half uur traverseren over het water en de watervalletjes. Bruggetjes om van links naar rechter oever te komen. Er loopt een groepje mannen voor me uit maar ik kom maar niet bij ze in de buurt.

Dan kruis ik een weg en begint het veen. Het Fagne de Malchamps. Het waterreservoir van Spa monopole. Er zou een afsnijdertje zijn maar die neem ik toch maar niet; gelukkig! Wat mooi is het hier. In het natuurreservaat is er een plankier waar je over lopen moet. Gelukkig maar, wat een moeras!

De GR verlaat het veen, maar komt in een nieuw veengebied (geen natuurreservaat dus geen voorzieningen). Hier ga ik bij een misstap voor het eerst tot bijna aan mijn knie in de gele drek. Op de weg staat een verlaten tractor die er al wel enige maanden staat. Hij kan niet meer voor of achteruit, maar noodzaakt tot een behoorlijke omweg. Gelukkig weet ik dan niet dat dit me nog wel vaker zal gebeuren vandaag. Wat een drek. En wat houdt dat op iedere keer weer. Kijken hoe vind ik nu mijn weg en ga ik niet te ver van het pad af. Balanceren met de rugzak gaat me steeds beter af. Toch een goede aanschaf geweest. Als het plateau ophoudt daal ik naar het volgende dorpje af. Adrimont en even later klim ik weert naar Ruy en het volgende plateau. Het Fange de Bellaire; weer zo'n rampenplan. Af en toe moet je gewoon uit kijken dat je niet te dicht op de bomen klautert. Die dennennaalden kunnen verrektes pijn doen. Zeker als ze in je huid vastgaan zitten.

Tja, na weer een uur balanceren en blij zijn dat je schoenen goed grip hebben, als je ze onder een zeer schuine hoek neerzet, komt zo rond 13.00 uur Stavelot in zicht.

Hier had ik een hotel kunnen boeken maar ik had gisteren veel energie en dacht dat kan wel een stukje verder na een rustdag..

Een goede keuze lijkt het op dat moment want gisteren hebben ze hier een feestje gevierd en de plastic bierglazen en blikjes liggen samen met de patatten en confetti overal verspreid over de straten. Zelfs bij de Abdij is geen enkel terras open. Wel zitten ze met een hele grote groep bij de frituur. Ik haal hier maar even 2 flesjes water want de temperatuur begint zomerse waarden aan te nemen. Stavelot uit word ik de Stockeu op gestuurd, bekend terrein voor de Luik Bastenaken Luik kenners. Ik krijg erg veel respect voor de wielrenners die hier omhoog moeten. Wat een p,, klim.

Boven word ik gefeteerd met mijn 3de veen. Weer balanceren, soms een goed pad dan weer een modderpoel en steeds is er wel een spoortje te vinden. Maar dat iedere keer vinden.. Dan is er een stukje waar ze een smal bruggetje gemaakt hebben over een aardig plasje. Alleen is het bruggetje in het voorseizoen iets te kort. Bij het afstappen van het bruggetje gaat mijn linkerbeen weer tot aan de knie in de drek. Met mijn rugzak balanceer ik en trek mijn been weer uit de zompige troep.

Vanaf Logbierme heb ik een redelijk pad. nog 14 km langzaam afdalen en ik ben in Vielsalm.

Oja, onderweg kom ik op een kruising een Toyota C-HR tegen. Net niet op het pad..

Mijn 3e die ik zie en op 1 juli staat die voor mij in Schiedam klaar!!

In Vielsalm is het hotel snel gevonden. De drek van het lichaam afgespoeld en dan snel naar het restaurant van het hotel. Een lekkere Truite Ardennais gegeten!!

Zo de ogen dicht en morgen weer vroeg op naar Burg Reuland. Minder km maar je weet nooit welke verrassingen er weer te wachten staan!!

1. Maarten:
    28 maart 2017
    Hoi Hans,
    T lijkt nu wel serieus te worden.
    Ik ken dat gebied goed van het fietsen...ooit!
    Maar ik had toch wel asfalt onder mijn bandjes..
    Die blubber waar jjij mee te maken krijgt lijkt me niet echt lekker. Ik wens je veel mooie kilometers toe en alle succes.
    Hoe ziet je route door t noorden van Frankrijk er uit?
    Ik heb nog wel een slaaptip.
    Die PB ik je op FB.

Big hug,