De eerste hoogtemeters; Dag NL van Maastricht naar Visé. 27 km

24 maart 2017 - Visé, België

Ik ben weer vroeg wakker, ik ga naar beneden  en ga nog even verder met de dag van gisteren. Rond 8 uur komt Bart naar beneden en krijg ik een eerste lekkere espresso!

Ik moet een beetje wisselen tussen de twee zakken door de nieuwe broek. De warme broek heb ik de komende dagen niet nodig met de huidige weersvooruitzichten. Die gaat dus in de lange termijnzak. De afritsbroek blijft bij B&H in de afvalbak. Rond negen uur heb ik mijn ontbijt op en is het zaak om naar de Kanne te lopen om daar verder te gaan met de GR5, In Kanne neem ik afscheid van NL. Op de brug begint mijn vervolg uit de reisgids GR5. De markeringen zijn makkelijk te vinden.

Bij Emaul begint het aardig op te lopen.  Al gauw zit ik op 116 meter. Dan weer dalen; naar het riviertje de Geer (die in nl de Jeker schijnt te heten) Op naar het maximum van de dag 148 m. Het is duidelijk dat het een GR is het is een echt wandelpad. Af en toe word je wel erg omgeleid. Zo'n eerste dag is dat niet zo erg een beetje wennen aan de markeringen. Wennen is dat veel zijpaadjes aan gegeven zijn met een kruis dus daar hoef je niet in. Maar er staan geen gewone markeringen. Ik loop langs veel groeves voor cement, zandsteen etc. Ook langs een voormalige groeve die is ingericht als een outdoor eventplek, alles kun je er doen. Op de plateaus staat  een stevige oostenwind en hoewel het zonnetje steeds meer terrein wint, heb ik op de plateaus mijn jas en sjaal wel erg nodig. Op het plateau van Haut Froidmont is het wel erg opletten, de boeren hebben gewoon over de weg doorgeploegd en daarna met een paar keer heen en terugrijden weer een soort van weg gemaakt. Boven op het plateau ligt een paaltje, ik ben blij dat ik een kaart en beschrijving bij me heb. 2 km verderop heb ik zekerheid dat ik een goede keuze heb gemaakt. Ik loop nog op de GR.

In Haccourt ga ik over op google om naar het hotel in Visee te komen.

Na een tweetal bruggen kom ik Visee binnen. enkele meters boven de spoorlijn, autoweg en de maas zit een terras. Het is nog 100 m naar het hotel en hier kan ik lekker in de zon en uit de wind gaan zitten.

Even later ga ik naar het hotel. Helemaal gerenoveerd, met een intercom; maar het Franse dialect aan de andere kant is voor mij onverstaanbaar. De aanhouder wint. er wordt toegezegd dat er iemand naar me toe komt. 10 minuten later heb ik een kamer; alle kamers hebben een stationsnaam van all over the world. Krijg ik 020 als kamer.... Tja je kunt niet alles hebben..

Het bijbehorende restaurant heeft een Italiaans tintje. Mijn Frans lijkt op Italiaans dus ik word in het Italiaans aangesproken. Aan het eind van de maaltijd hebben 3 tafels om me heen geinteresseerd naar me luisterend... Frans, Engels Vlaams, Italiaans Alle wegen lopen naar Rome..!

1. Joke:
    25 maart 2017
    Goede morgen Hans. Het nederlands verruild voor het vlaams en frans taal gebied. Al in Vise goeiendag, je loopt dagelijks vele km's.