Eigen route; geen netwerk en geholpen door "Charley" 26km van Echternach naar Bourglinster

4 april 2017 - Luxembourg, Luxemburg

Om te beginnen dit was dus echt weer een topdag. Het weer zat erg mee. Na het al bekende ontbijt om 8 uur meteen begonnen aan mijn eigen gemaakte tocht. Begin ik met een deel dat ik al gelopen heb toen ik Echternach binnen kwam, alleen toen ging het bergaf. Dat viel vies tegen; daarbij kwam ook nog dat er nog een lage bewolking hing over de stad. Wel mooie fotoos maar wat een vochtproductie.

Boven op het plateau gekomen, volg ik de uitgezette route, keurig als ik een verkeerd pad pak, laat de app zien dat ik me van de lijn  verwijder. Zo dat kan niet meer stuk, goed weer een route die werkt en een rustdag gehad.. Helemaal het mannetje, heb ik het gevoel dat het een goeie dag gaat worden.

Jas uit; ik heb een nieuw systeem gemaakt waarbij de jas over de rugzak heen hangt en lekker kan drogen, aan de binnenkant. Tja maar dan moet je de telefoon niet in je jaszak laten zitten....want daar staat de route op...

Als ik bij een kruising mijn telefoon pak, geeft de app geen netwerk. De hele route is weg...Naar boven loopt een teken dat ik al eerder heb gezien, laat ik maar kiezen voor omhooglopen.. Beter nu omhoog en later.. Maar nog geen 500m verder begint dit af te dalen. en dat terwijl het andere pad leidt naar een asfaltweggetje, althans daar lijkt het op. Nog even aankijken, denk ik er zat toch een bocht in de route..

Maar dan komt er een stevige klim de verkeerde kant op, richting Echternach. Maar daar moet ik niet naartoe; weer omgekeerd (mooi woord trouwens) en dan toch nog het af te dalen pad genomen. Ja hoor het komt uit op het asfaltweggetje en op de kruising zit een mastif (Grote hond) hij kijkt mij niet al te vriendelijk aan; de gek met een hoed en rugzak zit hij misschien te denken, dan komt uit het aanliggend stuikgewas een wandelwagen te voor schijn, de hond hoort bij een aardige dame die met haar kind even een eindje aan het lopen is. Het kost haar toch enig aandringen om de hond van zijn stek af te krijgen. Hij blijkt in mij nog steeds een smakelijke hap te zien. Om mezelf gerust te stellen vraag ik of de weg naar Consdorf leidt, Ja hoor zegt ze gewoon doorlopen. Nou ja Consdorf kende ik van de route dus dan gaan we in ieder geval de goede richting uit. En misschien hebben we dan weer verbinding want geen service is ook zo wat. Nog voor consdorf kom ik bij een wachthokje dat enigszins op een bushalte of zoiets lijkt.

Ook staat er een plaatsnaam op en een groot info bord. De historie van "Charly"het smalspoortraject van Luxemburg naar Echternach 1904-1954.

Dit spoorlijntje blijkt ook langs Junglinster te komen en daar had ik juist naar toe willen lopen..!! Nog steeds geen service dus de keus is snel gemaakt. Zoveel km zal dat toch ook niet om zijn. Ik loop geleidelijk, hoewel het infobord me 24% stijging in het vooruitzicht stelt. We zien wel.

Meer dan 3 uur loop ik lekker over de weg van "Charly" met een gevoel van wie doet je wat..!!

Mooie doorkijkjes Wat moeten die treinreizigers genoten hebben van dit treinreisje van Luxemburg naar Echternach. De stationnetjes die er langs liggen worden nu ook allemaal opgeknapt. Alleen is de renovatie nog niet ver genoeg om mij van een kopje koffie te voorzien. Eigenlijk het enige dat er ontbreekt aan een voortreffelijke ervaring.

Wel begint er aan de bovenkant van het plateau aan de rechterzijde steeds meer grote vrachtwagens langs te komen.

En ja hoor het laatste stuk van de smalspoorlijn is door de snelwegstructuur opgeslokt.

Ik wordt via de Fietsroute Luxemburg-Echternach, die  over het smalspoor is aangelegd, geleid naar de Snelweg en kan een aardig eindje langs de weg lopen.

Vermeldenswaardig is nog dat ik ook door een oude spoortunnel ben gelopen die in 1901 gereed was gekomen..

Dan heb ik weer internet en is het tijd om via google naar de slaapplaats te lopen. Nog een aardig stukje. Als ik in het mooie dorpje Bourglinster aankom blijkt dat het Youth hotel pas om 5 uur opengaat. Het stadje is zo klein dat er geen enkel terras blijkt te zijn.. Het cafe op de hoek is gesloten, Wat  verder spreek ik iemand aan en die geeft me weer hoop. Er is er nog een. En die is open.

Daar heb ik een leuk gesprek dat de tijd dood. Ik word weer gecomplimenteerd met mijn Frans. De man sprak ik aan in het Frans; hij sprak geen Frans, in het cafe spreken ze geen Duits; maar Frans. Dus kijk ik maar en wacht af waarmee ik aan gesproken wordt...

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Dilia: