Fluitende hoogspanninskabels en over de 300 hoogte meters! Van Vise naar Herve 25 km

25 maart 2017 - Herve, België

Weer vroeg wakker, goed geslapen, gisteravond nog aan het zoeken geweest naar een slaapplek voor vandaag maar het werd te laat om te bellen, bij booking geen plaats meer. Gezocht naar een alternatief. dat had nog wel een kamer over. Rond 12 uur probeer ik de eerste te bellen en als het dan niet lukt dan dan ga ik over op het alternatief. Het Hotel heeft geen ontbijt. Dus dat moet ik anders oplossen. Het terras heeft wel een ontbijt vanaf 8 uur. Daar ga ik dus naar binnen. En ik krijg een croissant en een chocoladebroodje met een kop koffie en een flesje sinaasappelsap. Ik laat het me lekker smaken. de koekjes van bij de koffie gaan mee als "energiereepjes".

De tocht begint langs de spoorbaan over een smal pad. Bij de kerk begint het serieus te stijgen. Dat kost wel wat moeite in het begin maar met zo'n goed ontbijt achter de kiezen: wie doet je wat..En een meevaller is dat het hotel zo goed als op de GR ligt (50m verderop) Het terras is op de route!.

Het klimmen duurt tot Dalhem Dit was een alternatief ontbijtadres geweest maar er is helemaal niks. De hele dag is er niks te vinden. Voorbij Dalhem volg ik een tijdje een oude gewezen spoorlijn, zelfs die blijft oplopen. Het is erg fris ik loop nog steeds met de jas aan. Op de plateaus is de wind erg hard. De bovengrondse elektriciteitskabels fluiten in de wind. Wel zijn veel voetpaden beveiligd met grote stenen om de  mountainbikes en crossmotoren te weren. Het is zelfs zo dat ik mijn rugzak af moet doen, ik kom anders niet een fietssluis door. En zo dik ben ik toch ook niet meer :)). Wel maak ik enkele mooie fotoos naar ik hoop. Doordat er in dit gebied meerdere GR's rondlopen is het af en toe erg zoeken om er achter te komen of je wel de goede aan het volgen bent. Het boekje helpt iedere keer weer. Combinatie van tekst en 1:100.000 kaartjes gaat net. Omdat ik graag het liefst op 1:25.000 loop, is het inschatten van afstanden wat moeizaam. Inzoemen met de iphone kaart(en) biedt dan uitkomst. Zonder elektronica zou ik al mis gelopen kunnen zijn. Ook mis je de discussie wie weet het beter te interpreteren wat de kaart zegt. Bij weer een bankje rond 12 uur probeer ik het hotel te bellen. ik krijg een antwoordapparaat. Dan maar via Booking het alternatief. Meteen reactie, ok daar kan ik dan mijn laatste deel van de route op afstemmen.Voorbij het bankje loopt het erg op; ik besluit de stokken te proberen. Al gauw blijkt dat ik daarmee een te hoog tempo begin te lopen en ik krijg last met mijn ademhaling. Het duurt wel een uur voordat die hoest weg is; weten we dat ook weer. Bij Saive staat een oud kasteel met een donjon. Ook in Saive is de volgens het boekje aanwezige bakkerij niet te vinden. Bij de splitsing met de GR 412 besluit ik over te gaan op hand navigatie via de iphone. Allen krijg ik nu geen loopinformatie maar alleen autoinfo. Daar heb ik niks aan, alle routes gaan over N wegen. Dan maar de kaart gebruiken voor zolang als die toereikend is. Op het moment dat ik geen kaart meer heb kan ik de auto volgen want ik zit op landweggetjes. Het laatste stuk is een grote lus, maar dat kan niet anders er tussen in ligt een dal met in het dal een spoorlijn. Omlopen dus. Op de B&B krijg ik koffie, ze hebben geen avondeten, maar er gaan andere uit eten misschien dat ik mee kan rijden. Dat hoop ik een uurtje maar dan blijkt dat niet te kunnen. Geen plek in de auto(!!) Dan maar een fiets lenen Ze hebben zelfs een elektrische en het restaurant is op 2 km. Das geen probleem. Het B&B is niet alleen een mini paardjesfokkerij, maar ze maken ook schapen kaas. Ik mag mee een kaasje uitzoeken en ik krijg ook nog een liter schapenmelk. Iedere dag is een verrassing!!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Joke:
    26 maart 2017
    Leuk verhaal Hans, ik kan me voorstellen dat net die 2 km lopen heen en trug naar het restaurant iets teveel werd. Mooi toch dat je hun fiets mocht lenen. Ook nog eens goed voor de bloedsomloop en de spieren anders gebruiken.
    Buen Camino.

PS: Ik heb vandaag mijn eerste etappe gelopen vanaf huis tot in Thorn het witte stadje. 22,3 km met volle bepakking10kg.