Via Francigena meets Giro Fiorenzuola naar Fidenze 20 km

19 mei 2017 - Fidenza, Italië

Gisteren lekker gegeten in het restaurant naast het hotel. Het ontbijt is niet echt uitgebreid. Het zou regenen maar dat doet het niet echt. De hele ochtend is er kans op regen, maar er wordt slecht 0,2 cm verwacht. Daar moeten we langs kunnen lopen. Ik besluit mijn jas in de tas te doen. De temperatuur heeft nu ook een aantal graden ingeleverd. Dit heeft alles in zich voor een prachtdag.

Hoewel het grijs is en af en toe er een druppel valt; loop ik nadat ik wat inkopen bij een shoppingcentrum heb gedaan het dorp uit. Meteen beginnen de landweggetjes. Fijn!

Wel realiseer ik me steeds meer dat het lopen ook een aantal zintuigen extra prikkelt:

Nu hoor ik het bijvoorbeeld als in de verte er een TGV aankomt; of ik weer in de buurt van een snelweg kom; of dat het gewoon een lokaal spoorlijntje is of dat er een goederentrein aankomt met een vastlopend wiel. Aanvullingen op de gehoorspectrum. Naast natuurlijk de enorme verscheidenheid van de Attenti al Cani! Vaak alleen gebruikt als afweermiddel bij een vervallen boerderij maar soms komen er ook opeens een stuk of tien hondjes luid blaffend op je aflopen.

Vandaag zat er ook een boerderij bij waar geen bordje hing maar waarvan ik denk dat het een hondenfokker was.. Het waren er wel 20 die het op mij voorzien hadden. Gelukkig net Italianen veel macho maar weinig aanvalslust. Ze bleven keurig op een afstand. Veel verschillende varianten van het blaffen gehoord.

Ik loop onverwachts tegen een oude grote abdijkerk aan met veel landerijboerderijen er bij. Bij een staat er op een gedenksteen dat in 1191 de cisterciënzerorde hier de waterrechten kreeg van het riviertje de Arda.

Van het jaar 2017 zo weer even een eeuw terug geworpen.

Zo blijf je telkens weer bij het besef dat je door historie loopt. Waar dan ook. Als ik Fidenza binnen loop zie ik dat er op de provinciale weg een politieauto met sirene en blauwe lichten staat. Er zal wel een ongeluk gebeurd zijn; denk ik.

Later als ik echt bijna bij de weg ben zie ik overal van die gele lichtgevende shirtjes. Het is opvallend stil op de weg..

Op de brug over de rivier vraag ik wat er aan de hand is. Om 14.00 zal de Giro langs komen!

Ik zoek een plaatsje aan het einde van de brug. Nog een drie kwartier tot het 14.00 is maar ik heb de tijd. Zet mijn rugzak tegen een lantaarnpaal en denk ok ik wacht wel even want dit moet ik mee maken. Na een kwartiertje komen er politie met sirenes en een aantal publiciteitsauto’s voorbij. Dit is nog minder dan bij de toer de France in 1974. Dat valt tegen.

Later blijkt dat het nog wel wat langer kan duren..

Uiteindelijk rond kwart voor drie komt de giro echt voorbij. Weet een filmpje te maken. Alleen de eerste 20 seconden zijn leuk; daarna alleen maar ploegenauto’s………….Dan het busje met eind van het peleton, maar dat is  het niet er komen nog een aantal politieauto’s langs voordat het echt geweest is.

Vreemd is dat een losstaande rugzak door meer dan 50 motoragenten niet als bedreigend is gezien…

Dan maar naar het hotel. De volgende dagen plannen. Dat valt nog niet mee. Zal even een tijdje afstand moeten doen van hotels. En afwachten hoe de ostello’s gaan reageren.