In goed gezelschap! Van Passo della Cisa naar Pontremoli 19 km

23 mei 2017 - Pontremoli, Italië

Als het zonnetje niet de hele tijd schijnt en iedereen zich begint te vervelen, geen internet bijna geen telefoonsignaal; dan duurt een middag lang; ook al ben je met een zestal pellegrino’s.

Naast Toni zijn er gisteren ook 2 Italianen lopend bij gekomen en slapen op de Passo en ook 2 Italianen die de VF op de fiets doen. De Italianen maken veel grapjes met elkaar maar daar heb je niet veel aan.

De middag duurde ook wel erg lang. En daarna om half 8 aan tafel. Het eten is wel heel erg eenvoudig (verwend kreng denk ik dan van mezelf) Wat lapjes ham, brood vervolgens na een half uur gnoggi en nog een keer en nog een keer. Dan duurt het een uur voordat het primi wordt geserveerd: salade met rosbeef met veel olie en her en der een takje rozemarijn. En ik maar denken dat ze een lekker stukje warm vlees zouden serveren. Om 10 uur 30 is het uit met de pret. Toni mijn kamergenoot gaat al naar bed en de Italianen klitten een beetje bij elkaar. Dan ook maar naar bed.. Veel te vroeg voor mij maar gelukkig heb ik strips bij me op het tablet! Ik lees 2 roodbaards en denk dan te gaan slapen. Net als ik denk weg te vallen gaat de telefoon van mijn kamergenoot af. Dat is dus wat ik zo fijn aan een hotelkamer vind.

Om half 6 staat mijn kamergenoot weer op! Ben net weer in slaap gevallen.

Uiteindelijk ben ik rond half 8 de laatste die het ostello verlaat.

Ik pak de route over de weg want ik vind de weg door het bos, te veel klimmen; te modderig en je ziet toch niets want ik heb hem gisteren al een stukje afgedaald.

Heb even een dipje; ik klim terug naar de Passo. (want hoewel het ostello passo etc heet ligt het 2 km lager dan de werkelijke pas). Daar gaat de route nog verder omhoog naar een hoger gelegen kerkje.

Mijn keus lijkt me duidelijk. Ik heb het hele pad in het totaal (na 6 km slecht 2 motoren een tactor en 3 auto gehad) Maar heb lekker km kunnen maken. Dan kruist de weg de VF weer. Een parkeerplaats en een gigantisch mooi uitzicht over Toscane. Er staan ook bankjes dus de rugzak af en de eerste waterstop. Er komt langzaam een haas mijn richting opgehupt; het duurt even voordat hij/zij doorheeft dat er iemand op een bankje staat. En de haas hipt weer weg, dan steekt een hertje met 2 spiezen het hoofd om een struikje, voorzichtig pak ik het fototoestel en net als ik het in de aanslag heb komt er een taxi de parkeerplaats op rijden. Er stapt een wat ouder stel uit en ik zeg jullie jagen net mijn hertje weg. We raken aan de praat het blijkt een Engels stel te zijn die de VF georganiseerd lopen (vastgelegde routes, slaapplaatsen, bagagevervoer etc..)

Ze lopen verder. Ik blijf nog even genieten van het uitzicht. Ik besluit vanaf nu dan maar de VF aanduidingen te volgen. Ik loop ze al gauw weer bij. We raken weer gezellig aan de praat en ik stel voor gezamenlijk op te lopen, ok doen we.

In het eerst volgende dorpje lopen we Toni achterop. Hij vraagt mij of ik een foto van hem wil maken; wat ik natuurlijk doe. Hij heeft een verzameling van de foto’s van achter genomen met zijn speciaal voor deze tocht gemaakte pelgrimsstaf. Van Jane de vrouw van het Engelse stel leer ik weer iets nieuws. Er zijn 2 watertappunten bij elkaar een met een rode hendel en een met een blauwe hendel. Zij zegt dat de rode niet te drinken is maar de blauwe kun je vertrouwen.

Gezellig lopen we met zijn 4 en naar beneden. Op een terras besluiten we alle 4 de makkelijke weg (over een asfaltweg) te nemen.

Alle vier hebben we een gelijke pas dus dat gaat gezellig naar beneden, ik praat wat met Eric en Toni met Jane. De daling gaat zo lekker snel. Rond 2 uur lopen we Portemoli binnen. Een leuk stadje. We zoeken een plek om te lunchen. Toni wil alleen bier drinken, en in de trattoria hebben ze geen bier, dus willen we weglopen en dan blijkt dat de ober het verkeerd begrepen heeft; wel bier maar geen tap.. Na een kwartier krijgen we drie warme bieren geleverd. Eric, Jane en ik nemen ieder een pasta gerecht en als hij het bier op heeft gaat Toni ervandoor. We praten nog even door en na het betalen van de rekening gaat een ieder zijns weegs.

Het hotel is gauw gevonden. Een eet plek gaat wat moeilijker; maar altijd, nou ja bijna altijd 10% korting als je vertelt dat je uit Rotterdam bent komen lopen!!