In Hotel St Christophe een oud klooster Villleneuve Bex 24 km

3 mei 2017 - Sachseln, Zwitserland

Na het ontbijt, (over het dure avondeten zeur ik maar niet meer) zowaar een stukje van de Via Francegina gelopen samen lopen de VF en ik een stukje op langs het spoor. Het valt me op dat de zwitsers links rijden op het spoor. Maar algauw besluit de VF voor een ommetje door een hoog gelegen dorpje. Laat ik nou maar bij de spoorlijn blijven; ook een mooie route. Bij het verlaten van Villeneuve al de reuzen even kunnen zien maar al gauw trekt het een beetje dicht en is er geen mooie foto meer van te maken. Een fietspad evenwijdig met het spoor, lekker rustig en je ziet ook nog eens wat. Dat geploeter naar die dorpjes dat komt nog wel eens als ik (wij)(Hoewel??) weer in CH ga kamperen en wandelen. Al lijkt de omgeving op puzzels van 1000 stukjes; alleen de toppen zijn verborgen door de laaghangende bewolking. Morgen ook weer wat bewolking, maar vrijdag, als in naar Orsieres loop, staat al een aantal dagen met een vol zonnetje in de weersverwachting!!

Even buiten Aigle schik ik weer van een achteropkomende wandelaar. Een aardige man die, als hij hoort dat ik naar Rome loop, iets de pas inhoudt en een half uurtje met me oploopt. Even mijn eigen gids naast me, gezellig, hij is ook al een aantal jaren opgehouden met werken en gaat nu naar een motel, waar zijn vrouw straks ook komt met de auto om wat samen te gaan eten.  Op een kruispunt slaat hij rechtsaf, die mogelijke eetplek voor mij is 5 km om, tja dat is me toch iets te ver.

Even verderop bij een transformaterhuisje van de spoorwegen heb ik een lekkere zitplek uit de wind en een waterig zonnetje. Ik eet een banaantje en ga weer verder; Bex is nog 1 1/2 uur. Kan beter daar wat te eten zoeken.

En ja hoor daar is Bex. De lucht klaart al wat meer op en nog maar 900 m naar het hotel; daar zit een restaurantje. Ik heb zin in een salade en het is niet ver meer.

Lekker gegeten en vanavond is ze ook open, omdat ik gisteren door het Hotel gebeld werd; dat woensdag hun vaste sluitingsdag was voor het restaurant, dacht ik dat moet ik even weten.

Op weg naar het hotel. Als ik op 100 m van het hotel ben heb ik nog geen uithangbord en of richtingaanwijzer gezien; en ik loop over een landweggetje....

Wel staan er wat huizen, ik loop naar de eerste, maar daar zie ik geen bungalows bijstaan; ook die informatie had ik gisteren via de telefoon gehad. Bij het volgend huis staat een tuinhuisje, er zit iemand in te pingelen op een gitaar, ik vraag naar het hotel dat volgens mijn mapsme precies op deze locatie zou moeten zitten. Hij kent het niet maar gaat het grote huis binnen om daar te vragen waar het hotel is. Er wordt wat uit de achterkamer gemurmeld wat ik niet kan verstaan en hij zegt dat ik naar de drukke weg moet lopen links af en dan na ongeveer 500 m zou het hotel moeten zijn. OK ik bedank hem hartelijk en ga weer op weg. Maar na 500 meter ben ik alleen nog maar een Club tegen gekomen en die lijkt nog dicht ook en huisje na nee niet echt.

Telefoon op 5% even via googlemaps kijken. Wat ik al afgeschreven had als dat wordt die kant op niks, blijkt nog 1400 m het hotel te zitten. Dan toch maar die kant uit. Zit nu in een (m)hotel in een 17e eeuws klooster. 4 km van Bex, dus dat wordt een goede spijsverteringswandeling vanavond.

Tja een ontmoeting wat kan ik zeggen..

Eerst de afdaling naar het centrum van het dorp, het valt me op hoeveel "niet"zwitsers er in dit stadje zijn. Wel weinig cafe's, vind e reen langs de spoor/trambaan. daarna ga ik weer opzoek naar mijn restaurant van vanmiddag.

Dat is geen sinecure, elke stede(n)bouwkundige logica ontbreekt er in dit stadje van het zout.

Loop verschillende malen verkeerd.

Vind mijn restaurant en eet een lekkere entrecote, komt er een ander stel vlak bij mij zitten. Zij hebben gehoord dat ik naar Rome loop. Zij gaat naar compostella lopen..KLik gemaakt..

En via facebook ook vrienden.. Leuk. Van hen krijg ik een muntje dat ik mee moet nemen om het in Rome te laten aankomen.. Zie fotoos. die via facebook zullen komen. Ze zetten me af bij mijn hotel, dat scheelt een spijsverteringsloopje.

Maar what the F... This is what's all about, making new friends, deel ervaringen en geluk valt altijd naar twee kanten als je met een aantal mensen bent!! Niemand profiteert alleen...!