"Kammetjes en hairpins" Kiezen! Van Dasburg naar Vianden 24 km

31 maart 2017 - Vianden, Luxemburg

Om 7.15 weer wakker; alleen het ontbijt is nog niet zover. Ik vraag aan Hilly of ik dan de kleren vast kan opvouwen, maar nee dat doet zij als ik ontbijt. OK

Ik ga op mijn plekje van gisteren zitten dat voor het ontbijt ingericht wordt, Broodjes ook voor de lunch om mee te nemen, een eitje, jus en vleeswaren en een grote kan koffie. Of ik ook yoghurt wil, jahoor een beetje kalk kan ik wel gebruiken. Komt ze met een schaal waar een literpak in uitgestort is. Tja, zoveel krijg ik niet op; dat hoeft ook niet!

Na het ontbijt ga ik naar boven waar de was al opgevouwen op me ligt te wachten. ik pak de beide zakken weer in en maak de rugzak loop klaar. De schoenen staan nog beneden te drogen na de  boenpartij van gisteren, bijna alle gele drek is er nu vanaf. Ook de broek is weer schoon. We kunnen weer netjes naar Vianden.

Voor de verandering begin ik nu met een afdaling naar het riviertje de Our. Daar staat een bord langs de weg dat Vianden 20 km is. En mijn routeboekje geeft aan dat het 27 km is. Nou beide liggen binnen de limiet voor vandaag dus vol goede moet begin ik aan de GR-route, die volgt een stuk de N10 een rode weg... Nou ja daar klopt niet zoveel van want een auto per kwartier is best uit te houden als je langs de weg loopt,.

Na een kwartier slaat de gr  af van de weg, het gaat een asfaltweggetje volgen.Dat asfaltweggetje wordt een bospad. Langzaam en geleidelijk begint het pad het dal uit te lopen maar opeens moet ik steil een voetpad volgen dat vol met eike blaadjes ligt volgens de richtingaanwijzer... Nou ja een pad er is bijna niets van een pad te zien. Zo af en toe staan er tekens op de bomen dus je weet dat je toch de goede kant oploopt. Dan wordt het rotsig en uiteindelijk loop ik over een bergkam met aan weer zijden behoorlijke afgronden. Balancerend en de rugzak strak op het lijf begin ik er over te lopen. Mijn bergervaring komt me hier goed van pas. Ik kan aardig goed inschatten hoe het pad loopt over de rots kam. De afdaling die opeens ingezet wordt begint met steile stukken en haar pins om naar beneden te gaan. Af en toe sta ik stil om in te schatten hoe het pad verder zal lopen; ik ploeter zo een half uurtje door. Opeens wordt het pad weer wat breder en kom ik op een plek waar ze hout hebben gekapt, dat betekent een wat breder pad. He he. Na nog eens 20 minuten kom ik weer uit op de N10. Nog geen 3 km verop.

Dit maakt dat is mezelf voor de keuze stel.

-of ik loop de GR5 en als toerist en schiet niet op;

-of ik loop naar Rome en neem de GR als leidraad om van plaats naar plaats te lopen. Ik kies voor het lopen langs de N10. Het blijkt ook nog een goede keuze. Er loopt na 1 km een prachtig voetpad langs de weg. Dit komt omdat het langs een stuwmeer is maar het geeft wel te denken. Mijn besluit staat vast. ik ga de kaart meer gebruiken en ga geen onnodige klimmetjes maken. Heb mijn energie nog lang nodig en elke minuut langer rust is winst!!

Rond 4 uur loop ik Vianden binnen bij de brug zit een hotel met een terras in de zon!

Kamer geregeld bij Victor Hugo en me geïnstalleerd op het terras. Tot half zes lekker in het zonnetje gezeten, met 21 graden!! Joepie ook dat is nodig om te ontspannen. Die 2 panorama's zie ik ooit later wel!! 3 km gewonnen! Alle kleine beetjes helpen!

1. Joke:
    1 april 2017
    Vandaag 1 april, geen grap, al je reisverhalen bij gelezen want vanaf vandaag heb ik daar zomaar de tijd voorStart van een leven alleen. Wat schrijf je geweldig Hans, ik geniet van je verhalen! Stoer