Korte route samen langs het spoor. Lucignano Buonconvento 14km

6 juni 2017 - Buonconvento, Italië

Dat eten gisteren was meer dan voortreffelijk, lekkere wijntje en lekkere gegrilde schapenboutjes en Liesbeth gesneden biefstuk. Vanochtend een goed ontbijt met voor het eerst sinds lange tijd weer eens roerei met spek. Lekker met bruchetta! Goed kopje koffie. We kunnen er tegenaan voor de volgende etappe.

We (Nee niet mijn rugzak en ik..!!) besluiten om de zelfde weg van gisteren terug te lopen in plaats van een stukje afsnijden langs een drukke weg. En dat is een goed idee want vanaf de overkant ziet het er in de ochtend toch weer heel anders uit dan in de middag. Ook is het een beetje bewolkt, eigenlijk voor de eerste keer (in Toscane) dat ik ga lopen is de zon bij het begin niet meteen aanwezig als een koperen ploert.

Het klimmen naar het dorpje van gisteren gaat gemakkelijk, en daarna lopen we naar het volgende dorp dat we de hele tijd gisteren van af het terras konden zien. De ronde toren blijkt een 8hoekige kerk te zijn die in tegenstelling tot veel kerken buiten het dorp lijkt te liggen. Een half uur later wordt het wat duidelijker. De toren ligt buiten het dorp en het dorp lijkt op een door mensenhanden gebouwd plateau te liggen. In tegenstelling tot veel andere dorpen zitten er in de muur veel openingen voor opslagplaatsen zo lijkt het wel vanuit de verte. (het lijken de hofbogen wel.)

We lopen langs een spoorlijn richting het zuiden. Het eerste uur kunnen we alleen naar links kijken omdat het spoor en de begroeiing het uitzicht aan de rechterkant belemmeren, na een oversteek naar de andere kant van de spoorlijn lopen we ongeveer een uur alleen naar rechts te kijken. Dan komen we aan in Pont d’Arbia. Een plaatsje waar er koffie en water op een terras gedonken kan worden. Daar blijkt ook de gesp van de heupband van Liesbeth (voortaan L) kapot te zijn.

L koopt aan de overkant van de weg bij een alimentari een soort cellotape waarmee we het provisorisch proberen te repareren. Dat lukt aardig alleen blijkt het dubbelzijdig tape te zijn en halverwege is dat naar de knoppen. In mijn verbanddoos zit leukoplast dus dat gaat in het hotel wel goedkomen.

Nu L ook tegenkomt dat er lussen in de route liggen om je langs kerken te leiden en om je te laten lijden doordat je omhoog moet klimmen en daarna dalen. Lopen we al dalend langzaam Buonconvento binnen. Hier is een terras gauw gevonden en eten we een spaghetti carbonara zonder stukjes spek maar met kaas en courgette. Het bier dat we bestellen is een plaatselijk brouwsel. Erg lekker biertje!

Daarna op naar het hotel. L gaat even liggen en ik repareer de heupband.

We lopen een rondje door het leuke dorpje dat een klooster is geweest, met een belangrijke handelsfunctie langs de VF. Vanaf 1500 in handen van Siena.

Vanavond gaan we in het dorpje lekker eten. Morgen weer een route van rond de 22km.