Korte tocht; Koffie!! en ontmoetingen Van Ornans naar Mouthier haute Pierre 16 km

27 april 2017 - Frolois, Frankrijk

Vandaag staat een korte etappe op het programma, ik heb bij het reserveren voor de etappes niet de tijd genomen om te kijken of er niet een andere weg is maar wat zou dat het gaat hard zat en met een halve meter verse sneeuw op de Col de Bernard Tja...

In het hotel met een ouder echtpaar tijdens het ontbijt een leuk gesprek. Zij reizen slechts met de auto; ze zijn beide slecht ter been maar komen nog overal. Petje af.

Het afrekenen gaat niet met een kaart, het zal cash moeten, gelukkig heb ik net genoeg bij me.

Krijg een handvol zuurtjes van Logis de France mee en daar ga ik weer.

Gisteren het plaatsje binnen gelopen via een spoorfietspadbaan; nu het plaatsje uit via dezelfde spoorbaanondergrond. Dat loopt lekker, maar er staan nog wel wat klimmeters op het programma. "Ah vous allez vers la haute!" werd er in het hotel al gezegd.

Vlak voor het oude station van Montgesoye word ik verrast met een echte orginele Camping Municipale! Twee waterbakken, 2 wc hoe ouderwets!

Verder over het spoortracee en ja hoor verderop weer een municipal maar even ervoor in het stadje Vuillafans, loop ik tegen het geboortehuis van Balthazar Gerards aan! Tja en dat op de 50ste verjaardag van een verre nazaat.

De komende tunnel mag je niet in, videobewaking, maar het voetpad onderlangs de rivier begint sporen van de gestage regen te vertonen. ben erg blij dat ik B/C schoenen aan heb, Geeft toch wat meer zekerheid op het glibberige steile padje.

Verderop kom ik de spoorweg weer op maar boven de tunneluitgang. Ook hier is het glibberig en steil. Op het tracee zie ik opeens 2 andere wandelaars staan. Ze drinken gezellig een kopje koffie, ze kijken naar de overkant: daar lopen een paar chamois!! We praten wat en ze vragen of ik ook een kopje koffie wil.... Nou ja zeg leuk!!Leg uit dat ik naar Rome loop zij lopen een rondje langs de diverse bronnen hier in de buurt. Krijg ik ook nog een stukje pure chocolade!! Joepie.Wat leuk zo'n verrassing in de middle of nowhere!

Ik zwaai gedag en loop weer verder naar Lods, waar ook een grote camping ligt. Hier wordt veel gekanood  in de zomer. Voor ik met de stijging kan gaan beginnen is er een restaurant waar een heel troepje arbeiders aan komen rijden om hun dejeuner te gebruiken. Ik neem 2 koffie en ga aan de stijging beginnen. Halverwege is er een kerk die de pelgrims binnen wenkt, ik ga even naar binnen om uit te hijgen, daarna gaat het achter de kerk nog even door over een oude verbindingsweg. Aan de overkant zie ik de beide Franse wandelaars ver beneden mij lopen! Ik zwaai maar ze zien me niet.

De dorpjes waar ik doorheen kom, lijken steeds schilderachtiger te worden.

Het einddorpje van deze trip Mouthier spant wel de kroon. Ik vind vrij snel mijn hotel. Krijg binnen mijn sleutel en kan even later plaatsnemen achter een biertje en een lekker bordje vleeswaren! Dan zie ik aan een ander tafeltje het echtpaar van vanochtend weer zitten. Bij het afrekenen vertellen ze de eigenaar dat ik naar Rome loop. Leuk, de eigenaar legt uit dat dat een route is de via Francegina..

Leuk om dat zo aan te horen. Even later komen de 2 wandelaars van de koffie binnen, U weet ook de beste plekjes te vinden !! zij verblijven hier al een paar dagen. Dit was hun uitvalsbasis voor de wandelingen naar de bronnen..Nu gaan ze terug naar Dyon. Zij heeft ondertussen mijn blog gevonden.Leuk hoor! Ik heb een was te doen. het is een mooi hotel met een terras en een uitzicht! Ik zie aan de overkant dat de sneeuw de bomen op de top van de wand van de overkant wit heeft gemaakt!! Sneeuw op 800m hoogte!