KOUD van besancon naar het mooie stadje Ornans 25 km

26 april 2017 - Ornans, Frankrijk

Na de regen van gisteren krijgen we nu met een nieuw fenomeen te maken... Natte sneeuw. De temperatuur is de afgelopen 2 dagen hard naar beneden gegaan. Voor een wandeling naar Rome zouden er eigenlijk ook minimale temperaturen in te stellen moeten zijn. Dat gaat niet dus de ene helft wordt nat van het zweet want het gaat over zware stijgingen. Laurie had gisteren al laten weten dat de aangewezen route alleen erg hoge trappen tot gevolg had; dus ik pak mijn maps.me friend  er weer bij. Hij leidt mij na een lekker ontbijt, in de regen de stad uit. Maar dan. ook richting de Citadel, maar met een gering aantal trappen. WQel kan ik van onze oude gewoonte gebruik maken. Als fietser leer je de hairpins "lezen" Je weet precies de minste stijging te volgen en omdat ik 3 km maar 4 autos tegenkom kan ik dit weer in de praktijk brengen. Je leert nooit iets voor niets zou ik willen zeggen..!!

Gezien de zeer sterke stijgingen heb ik voordeel van wat iki weet.. Maar de natte sneeuw en de witte walmen uit mijn mond en het weten van vanochtend toen ik de bloedkorsten van mijn borst moest verwijderen na een wat al te sterke "snuit" in een 3 tal wc papiertjes..Doen me toch maar voorzichtig zijn. Halverwege of niet ik houd het er maar op dat het zwaarste nog moet komen.

Ook de sneeuwvooruitzichten op de Bernard doen het ergste vrezen.

Nou ja, dan zit ik een dag eerder bij Lorrie en Moderna mijn aostawijntje en (ginepy!!) te genieten. Want zeker is Aosta is weer een dag rust!!

Maar even terug naar vandaag. De route ging voor de korte afstand redelijk snel. Weer zo'n fiets/spoorweg maar ook een D weg met veel auto's en een payage snelweg die niet open is... Kom op Marie werknemers genoeg, zet ze aan t werk, kan dat stukje ook weer in gebruik genomen worden.(sorrie maar soms schiet ik uit de band) Tzal de route zijn...

Kom na rond 2 uur in een stadje dat je verwacht in F. Een binnenkomst met een ATAC tegen over een Intermarche en nog een supermarkt. Een peugeot garage die een traction avant ( waarom grijs spuiten) herstelt en even laten een citroen garage. Tja blijft organiseren op zn Frans. Maar ja nog maar 3 dagen Frankrijk en CH lonkt......en dan lopen we Italie in....

Maar het stadje heeft ook een rivier (de loue) en een plein, en een markthal, en een brug en een..... museum en heeel veel Gorges.

T  zou er alleen niet moeten regen.. Plein trouwens omzoomd met platanen.

{An een prachtig museum! (PS toevallig een expositie gezien over artiesten die in de kampen zijn geëindigd. Ze (Duitsers hadden een speciale ster voor deze mensen, (foto lukte niet maar misschien kun je contact zoeken met de mensen aldaar)}

Kom nadat ik bij het SI met 2 aardige dames mijn probleem van de laatste boeking (hotel dicht tot 5/5) heb opgelost de beide dames uit Friesland weer tegen. Zij verblijven in hetzelfde hotel als ik.

Ik heb na een rondje door het stadje besloten vanavond in het Hotel te eten. Veel slechter dan gisteren kan het niet worden.