Onze laatste gezamelijke loopdag Van Fontenelay naar Besancon 24 km

25 april 2017 - Besançon, Frankrijk

In Fontenelay zitten we zonder internet dus de googlemaps van Laurie weigert dienst; maar mijn mapsme doet het. Dus daar gaan we dan maar op lopen. In het huis staan we om 8 uur op; er ligt een brood en wat jammetjes en er staat een senseo voor de koffie, alleen het aantal beschikbare pads is voor ons notoire koffieslurpers aan de lage kant. We weten dat het vandaag geen lange route zal zijn, maar er wordt een aardige temperatuur verwacht! (21C) Lekker.

Er is haast niemand meer aanwezig, alleen Michel komt als een logge hond op Laurie af om haar te omhelzen! Ok gedag gezegd tegen de kippen, honden, katten, hanen en paarden.. Die geuren waren in het verder steenkoude huis overduidelijk aanwezig.

We hadden onze warmste kleren aan bij het ontbijt, dus dat wordt vaak stoppen om laag voor laag te verwijderen.

Al gauw wordt het warmer, maar er blijft een nare koude wind van achteren komen als we over de plateaus lopen. De tocht gaat omhoog, omlaag, etc etc.

De dorpjes hebben......, dus lopen we maar door.

Al heuvelend lopen we langzaam richting Besancon. We komen een stuk langs de Payage de "Comptoise". Vlak bij een afslag daarvan worden we over een D weggetje geleid. Wat een vrachtwagens en een drukte, 2 km maar; steeds weer uitstappen (de berm in) omdat er weinig ruimte is. Dan komen we eindelijk bij de rotonde en moeten we nog een klein stukje klimmen. Laurie trekt al vast haar korte broek aan; ze wil alvast een "tan" hebben voor Barcelona.! Boven op de berg hebben we Besancon aan onze voeten, nouja de voorstad. Nog 4 km om in het centrum te komen. Er is hier een sluis voor/tegen sluipverkeer. We dalen langzaamaan af naar Besancon. Bij wat wegopbrekingen, scheiden onze wegen zich voor eventjes. Ik geloof in mijn weg als de ware en zij in haar maps...

Op de brug duurt het even voordat ze eraan komt. Je had gelijk! Ok dan is op het terras het eerste rondje voor mij. Vlak voordat we in het zonnetje van een biertje gaan genieten, zie ik mijn achternaam op een aanhangwagen staan.. Jansen rolluiken. We zitten op het terras en ik zoek een hotel en Laurie zoekt haar onderkomen. Ik vind een leuk hotel; hotel du nord, midden in het centrum, maar 200m verderop! Het onderkomen van Laurie blijkt een kleine 6 km verderop te zitten. Dus we zijn nog even langer bijeen. Zij neemt een kamer voor 1 nacht en ik voor 2 nachten. Ik neem morgen een rust/plandag. S middags heb ik lekker alleen wat rondgezworven door de stad. Terrasjes gepikt (ook hier Grimbergen printemps!!) en dus ook lekker in de zon gezeten. Om 7 uur zien we elkaar weer in de lounche. We gaan samen eten. Na het eten nemen we afscheid. Bon Caminio!!

Wie weet zien we elkaar weer eens!