Lange lijnen (weer kanalen) en Metz, Hagondange Jouy aux Arches 26km

8 april 2017 - Jouy-aux-Arches, Frankrijk

In het hotel du centre het ontbijt gegeten, Geen vleeswaren wel smeerkaasjes. De koffie is in ieder geval goed. Ik twijfel of ik in een korte broek ga lopen, maar ik kies toch voor de in Maastricht gekochte broek. Die loopt erg lekker en geeft geen irritaties.

Ik loop dezelfde weg Hagondange uit als dat ik binnen ben gekomen. Bij het Kanaal de Moselle loop ik langs de linkeroever. Deze is weer erg groen, soms zo groen dat je door de doornstruiken je een weg moet banen; toch niet zo'n gek idee een lange broek!. Ik kom weer verschillende sluizen tegen en ja hoor aan de kant ligt er weer eentje van Dolderman, uit Spijkenisse, er is iemand bezig  wat verf weg te schuren, ik roep goedemorgen en er wordt opgekeken. Ik vertel dat ik naar Rome loop, pas later als ik verder langs de boor loop zie ik de dolderman vlag. Gauw een foto voor het archief, en verder maar weer want die kanalen zijn eindeloos. Aan het einde van het kanaal ga ik weer naar de rechteroever. De moezel ligt als een enorme brede rivier voor mij uit. er is hier zelfs een jachthaven met zeilboten. Steeds meer bomen beginnen bladeren te krijgen. In de verte is de warmtekrachtcentrale van Metz al zichtbaar. De routeplanner leidt mij van de oeveraf en ik sta op een lange weg langs een ikea (65 vrachtauto-plaatsen voor laden en lossen...) een water zuivering en ik kom tegen de snelweg aan, die toch wel erg dicht door het centrum van Metz raast. Die 80 daar is zo gek nog niet, bij de snelweg kom ik weer op de oever van de Mosellle. Zo word ik langzaam Metz in geleid. In het centrum pik ik een terras, maar daar krijg ik niks te eten, allemaal studenten hier, op het eiland zit de campus van de universiteit. Een stukje verder is er een terras aan het water.. En er is een tafeltje voor een persoon. Lekker rustig gegeten. De vissen zwommen onder de vlonder door. Het is een plek waar ouders met hun kinderen (studenten) even bij elkaar komen lijkt het wel.

Daarna weer verder. Ik kom langs het oude sluizencomplex in het centrum, en weer een kanaal; deze keer het kanaal van Jouy. Bijna aan het einde van dit kanaal zit mijn Hotel. Een terras en ik zit lekker ruim 2 uur buiten in het zonnetje te genieten. Proost broer! goede verjaardag.

1. Jennifer campanile metz sud jouy aux arches:
    8 april 2017
    Bonjour,
    Merci de votre passage dans notre établissement, une vraie leçon de vie, partir des Pays Bas vers Rome avec seulement ses deux pieds comme moyen de transport c'est magique!
    Bravo à vous et encore très bon voyage!
    Repassez nous voir quand votre voyage sera terminer pour nous montrer toutes les photos de vos péripéties!
    Courage!

Bisous Calins!!

Jenn'
  2. Hans:
    8 april 2017
    Voir ici pour les photos ou de mon Facebook Hans Jansen.