Een “lange”strandwandeling Van Sarzana naar Pietrasanta 42 km

26 mei 2017 - Pistoia, Italië

Bewust gekozen voor de vlakke etappe vandaag; wel lang maar vlak en voor een groot deel langs de zee dus paviljoentjes genoeg.

Gelukkig had ik gisteren al betaald; dus ik kon snel wegwezen. Ontbijt hadden ze ook niet dus daar verlies ik ook geen tijd aan. Water met een reep en hup daar gaan we!! Als ik het over we heb dan moet ik er even bij zeggen dat ik niet schizofreen ben maar mijn rugzak en ik zijn een 2eenheid na al die dagen. Een soort bultje dat je niet kunt wegkrabben. Alles wat ik nodig heb of denk te hebben zit erin. Of zoals Liesbeth het eens gezegd heeft die zak is je comfortzone. Dus daarom soms wij!!

Mijn mapsme leidt mij de stad uit. Alleen de spooroversteek voor voetgangers is afgesloten, een bouwval. Dan maar gokken dat er een onderdoorgang is (naar de sporen en de andere kant). Dat blijkt zo te zijn. Oke via een natuurgebied word ik de stad uitgeleid, en daarna via veel landweggetjes ala povlakte (maar veel kleinere akkers) wordt ik steeds over/onder de snelweg (Azurro) geleid.

Dan sta ik opeens op een drukke weg maar hier ligt (nou ja) een fietspad langs de weg. De extra breedte van de weg wordt ook gebruikt om met zijn drieën te rijden. Als voetganger kom je dan ik de verdrukking. Daarnaast hangt het bamboe ver over de weg en voor mij in de weg.

Dan kom ik aan de kust!! In het eerste geopende restaurantje/bar kan ik een koffie en een tosti krijgen. Ze zijn net open!

Alles wordt voor een invasie badgasten in orde gemaakt. Ik ben begonnen aan de longomare de Levanto. Meer dan 25 km aan privestrandjes, met parkeerplaatsen, restaurantje en tafeltjes en ligstoelen krijg ik de hele tijd aan mijn rechterhand. Aan mijn linkerhand het ene na het andere hotel. En in tegenstelling tot Zuid Italië ziet het hier allemaal redelijk goed onderhouden uit. Zo 1 op de twintig is of van eigenaar veranderd of is vendito. Waar ook geen peil op te trekken valt is later rond etenstijd waarom de ene wel en de andere niet volstaat met auto’s. En natuurlijk heb je daar die 25 km de kans voor om dat te analyseren. Dat is mij dus niet gelukt. Maar zoveel plaatsen van de ene gemeente overgaand in de andere gemeente en allemaal met een consessione. Ze hebben allemaal ook nog een standaard stramien: ongeveer 200 meter breed een restaurant huisje een overdekt barretje/huisje en voor aan het strand tafeltjes en stoelen. En de helft is parkeerplaats al dan niet met golfplaten overdekt. Er zijn er met leuke tuintjes… geen hond; vervallen druk en omgekeerd.

Alle hotels hebben hier gratis fietsen. Maar fietsen doen degene die ik tegenkom niet vaak; dat is aan alles te merken.

Rond lunchtijd loop ik zomaar een tent binnen. Eten nou nee maar een tosti kan er wel af. Al gauw raken we aan de praat (ik ben de enige) en ik vertel waar ik mee bezig ben.

Veel handschudden en veel schouderklopjes krijg ik van hem. Bij het afrekenen een flesje Gatorade, en een ijsje mag ik uitzoeken.

Daarom hier: (reclame(!!) Bagno Grazia, Marina di Massa.

Dat was halverwege. Toen weer hetzelfde totdat ik naar het binnenland wordt geleid.

Zit nu in een redelijk goedkoop B&B tje een oude molen, ver van alles af dat leek bij het boeken gisteren niet zo maar ze wil voor me koken vanavond dus ik heb te eten. Wie kan een pelgrim wat weigeren??

Morgen naar Lucca, waar ik weer een dagje  vrij neem!!

1. Jeannette de Graaf:
    26 mei 2017
    NOU DAT KLINKT TOCH ALS EEN GEZELLIGE LOOPDAG HANS, EN IK HEB WEL EENS FILM GEZIEN VAN EEN OVERLEVENDE VAN EEN SCHEEPSRAMP, DIE PRAATTE OOK TEGEN EEN VOETBAL OOK IN "WIJ", MAAR IK KAN ALLES BEGRIJPEN, GEEFT NIETS. EN IS LUCCA VAN DE ZOON VAN MARCO BOSATO? ZAL WEL. HET ALLERBESTE, DIKKE GROET, JEJ
  2. Hans:
    26 mei 2017
    Denk dat Lucca naar Lucca vernoemd is en dan is het plaatsje wat ouder... (..)
  3. Dilia:
    26 mei 2017
    Toe maar: een hele marathon gelopen! Niet overdrijven hè. Maar petje af voor deze prestatie. Neem maar gauw een rustdag. Anders kom je nog te vroeg aan in Rome
  4. Plein 13 Drunen:
    27 mei 2017
    Hoi Hans,

Goed te zien dat je het na ons hotelletje nog zo lang volhoud!!
    En wat een mooie levenservaringen, dat nemen ze je niet meer af.
    Respect.......

Veel plezier nog,

grt. Danny
  5. Maarten:
    27 mei 2017
    W.W.: waarde wandelaar,
    Je groeit.
    Je groeit in mijn achting.
    Sjappoo x 3.
    Wel moet ik opmerken dat wanneer "jouw zak, jouw comfortzone wordt" hulp is geboden.
    Er zijn instituten die iets aan het comfort van een zak kunnen doen. Mogelijk kom je zulk een instituut nog tegen onderweg, laat maar weten of dat lukt.
    Daarnaast betreedt jij morgen heilige grond! Namelijk Lucca alwaar mijn Prinses onze huwelijksreis hebben door gebracht. Aanvankelijk zouden we door Toscane reizen, op een roze wolk.
    Maar Lucca was zo leuk, daar zijn we blijven plakken.
    Als je een tip wil ontvangen, het zal dan een tip inzake huisvestingsvraagstukken zijn, laat maar even weten.
    Intussen loop ik met je mee, totdat je er bent.
    En als je er bent, zet in Bob op: Patt Garrett and Billy the Kid.
    Voor jou en keihard,
    Als immer,