De "langste" dag van Herve naar Spa 38,4km

27 maart 2017 - Spa, België

Bijna 55.000 stappen gemaakt; de eerste hairpin stijgingen en dito afdalingen gemaakt. Gelopen van half negen tot zeven uur; dat lijkt me het maximum. Heb me daarna na een douche verwend met een "truite aux amandes" zeer goed klaargemaakt en moddervet met echte frites en lekkere asperges!! Dat deed goed zodat ik om 11 uur als een balletje in slaap viel; maar wat gebeurde er eigenlijk op deze dag??

Al vroeg wakker 7.15 zoals elke dag loopt de wekker af. De tv aangezet; rtbf met live de race van Melbourne, Hamilton probeert Max in te halen; hij (Ham) heeft als een van de eersten een bandenwissel gedaan. Ze zijn halfweg de race dus ik ga eerst ontbijten. Na het ontbijt inpakken en onder het inpakken zie ik de finish; Max 5e.

Er staat me een lange tocht te wachten; want ik heb besloten voor 2 nachten in Spa te reserveren. De B&B die ik heb gereserveerd ligt het dichts bij de route. Maar eerst moet ik terug naar de GR. Naar de paardenfarm had ik merktekens van de GR gezien. Volgens het boekje kruist de GR 412 de GR 5 in Soumagne. Dat snijdt een stukje af voor deze lange tocht. Opgewekt volg ik de markeringen; maar waar blijft de spoorbaan waar ik langs zou moeten lopen. Toch maar even in het boekje kijken... Blijk ik de verkeerde richting op te lopen. Ik kom zo 2 km boven Soumagne uit, maar er is een verkorting mogelijk. En teruglopen is ook een aardig eindje.

Een uurtje later kom ik uit bij de tgv-spoorlijn. Een groter contrast is niet denkbaar..lopen naast een trein die met 250 voorbij raast! Helaas zie ik er geen, het is net als NL waarschijnlijk 1x per 2 uur een trein..

In Soumagne kom ik 4 wandelaars tegen, zij gaan naar Olne. Ik kijk even op de kaart, zij volgen een andere weg dan mijn markeringen, even hard geschreeuwd en ja ze wachten; zij nemen een shortcut naar Olne.. Gezellig praten lopen we gevijven op naar Olne. Met mijn bepakking kan ik mijn leeftijdsgenoten toch al stijgend goed bijhouden. In Olne weten ze een uitspanning; ik loop mee er naar toe maar zij hebben hun auto staan op de parkeerplaats. Ik haal een water en koffie ga lekker even zitten en schrijf mijn blog voor hun op. Want bij het binnen lopen van Olne had ik een foto van hen gemaakt. Het Frans gaat al steeds beter, al blijft het nog steeds aqua minerale en nog meer iItaliaanse woordjes. Dat zal na een week wel weggesleten zijn.

Van Olne uit over een plateau; gevolgd door een scherpe afdaling en een stevige klim over een stijl bospad omhoog. Na de volgende afdaling ben ik bij het riviertje de Vesdre, in Nessonvaux. Hier hebben ze een wandeling uit gezet, vele tientallen komen me tegemoet al dan niet in groepjes met honden. Het is een smal pad en ze houden weinig rekening met een "beroepsloper". In gare de Fraimont ben ik de recreanten gelukkig kwijt maar moet meteen een stenen trap op. Een mooi bospad is uiteindelijk het resultaat. Ik zit nu op het 4e kaartje van het boekje.

Bij Banneux kom ik in het moeras terecht. De paden zijn welhaast onbegaanbaar door de mountainbikes en de hoge waterstand en de dikke modder. Er loopt een wandelspoor langs het pad maar je weet dan niet zeker of je de route nog wel volgt. Na 2 km weer een goed stuk. Zo weer tempo maken, maar na 500 m gaat het weer op dezelfde voet verder. Pas bij Perreux is het pad weer wat verhard, goh wat kun je dan blij zijn dat er nog sporen asfalt zijn. Een prachtige landweg brengt me naar La Reid, onderweg heb ik nog een tweetal korte ontmoetingen; die me bon courage wensen. In La Reid even een terras. en eindelijk weer verbinding met de telefoon. (van voor Soumagne tot nu geen signaal gehad!) De google reisplanner naar de B&B aangezet en nog 1 uur en 22 minuten te gaan. 19.09 zal ik bij de B&B zijn. PFFFF. In La Reid kan ik ook terugbellen naar de B&B, zij gaan even weg maar laten een envelop aan de deur geplakt achter zodat ik binnen kan. Oke op weg dan maar. Precies volgens de planning (al loop je op de stijgingen achterstand op, bij het dalen loop je de achterstand weer in) en precies om 19.08 loop ik naar het grote witte huis; rugzak af, lekker zitten. De envelop hangt aan de deur. Net als ik de envelop heb open gemaakt komen ze de hoek om.

Gezellig een praatje, douchen en uit eten!

1. Joke:
    jokesmit.reislogger.nl

Hoi Hans leuk om elke keer weer je reisverslag te lezen.
    Bovenstaand mijn reisblog. waarschijnlijk herken je wel een deel van de etappe door Hunsel richting Thorn.
    Buen camino en geniet van je rustdag!
    groet, Joke (gele ford ka)
  2. Ruud Franssen:
    Hoi Hans,
    Leuk om je vandaag in Spa ontmoet te hebben tijdens je avontuur naar Rome, als het goed is heb je de door ons gemaakte foto al in je mailbox ontvangen, zo niet laat het me nog even weten.
    Veel suc6 met je avontuur,
    Groetjes Ruud.
  3. Hans:
    27 maart 2017
    Zoals je weet BIKERS from Schalmen hebben bij mij een streepje voor!!
    Als ik ze overt kan zetten staan ze op mn blog. Hopelijk blijven jullie mijn avontuur volgen!! The sun shines foerever... Papier is snel vergaan...
  4. Hannie:
    30 maart 2017
    Hallo Hans.
    was erg leuk je afgelopen maandag ontmoet te hebben in Spa.
    ik heb veel respect voor waar je nu mee bezig bent. Benieuwd ook naar je volgende verhalen.
    Tot schrijvens
    groet hannie