Wie heeft de liniaal uitgevonden en wie heeft m op een tekentafel gelegd?? Van Jaulny naar Pont à Mo

10 april 2017 - Pont-à-Mousson, Frankrijk

Vandaag een stukkie terug gelopen van de gisteren gelopen weg. Tot aan de boerderij was t hetzelfde.

Oja ontbijt en koffie waren lekker maar ik heb betere gehad. Maar ja een goede nachtrust zonder tgv (die rijden s nachts niet!!) is ook wat waard. Vandaag een korte etappe op het programma. Ik ga naar Pont à Mousson waar een abdij staat waar ik voor 2 nachten gereserveerd heb. Zo heb ik weer een rustdag… En wat nog leuker is de komende dagen loop ik niet meer alleen. Liesbeth komt een aantal dagen met me mee lopen!  Ik kijk er naaruit.

Dat maakt het gemakkelijk om elke keer weer die TVG of ICE aan te horen komen als een Vliegtuig; hoewel ook de goederentreinen die de lgv kruisen een behoorlijk kabaal weten te maken.

Als ik de weg verlaten heb kom ik een nieuw teken tegen. De gewijzigde GR5 er schijnt hier te lopen. Daar gaan we morgen maar eens tijd in steken..

Maar dan kom ik; nadat ik langs de geboorte plaats ben gekomen van de kloosterorde van norbertijnen: https://fr.wikipedia.org/wiki/Abbaye_de_Sainte-Marie-au-Bois, die er erg vervallen uitziet; weer een nieuw fenomeen tegen. Nadat ik een aardig eind weer omhoog gelopen heb. Nou ja een nieuw fenomeen…

Naast het feit dat de Romeinen als eerste een dambord als basis hebben genomen om de steden te organiseren; zijn er spoorlijnen langs lange lijnen aangelegd; dijken langs kanalen al was het maar om de paardenkracht te gebruiken. Maar ook de bosbeheerders hebben de lange lijnen geadopteerd.

Wat een lange brandgangen heb ik al gehad op de hoge venen maar ook hier weten ze van wanten.

Die bosbeheerders hebben ook profijt van snel door een bos heen crossen; alleen hebben ze daar geen rekening gehouden met de weersomstandigheden en de samenstelling van de ondergrond. Want ook hier kom ik kapot gereden paden tegen waar spontaan nieuwe bronnen zorgen voor diepe poelen.

Wat is dat toch overal (luxemburg en ook hier, gaat met er prat op dat het bosbeheer met paarden en natuurlijk gebeurd), maar toch kom je sporen van wel 40cm diep tegen van banden….

Wel met paardenhoeven ertussen maar dat kan ook van een langskomende groep paardrijders komen.

En oja nog een ergernis,, Waarom schijten die paarden midden op het pad.. Van honden moet het opgeruimd worden; overal hangen zakdispenders); maar afstappen van een paard schijnt overal teveel moeite te zijn. (van NL tot nu)

Dan loopt ik nadat ik een tweetal indrukwekkende monumenten van de 1e wereldoorlog ben langsgelopen Pont binnen.

Bestemming bereikt; morgen weer een rust/plandag en tegen het einde van de middag komt m’n loopmaatje erbij!!

1. Marian:
    11 april 2017
    Hele fijne dagen samen Liesbeth en Hans!