Zonder mapsme door mijn geliefde vallei Van Chatillon naar Verrès 19 km

7 mei 2017 - Verres, Italië

Om 8 uur ontbijt en rechtstreeks de Via F op. Het is vandaag geen lange tocht dus ik heb me ingesteld op eens alles goed te bekijken.

Ik loop op een hoogte waar vanuit ik de hoofdvallei niet ken. Wel gek allerlei bekende plaatsjes zien liggen aan de overkant en hoog boven de snelweg te lopen. Het zijn weer diverse ru's maar ik kom er vandaag achter dat deze op verschillende hoogtelijnen liggen. Soms is het in een dorp stevig klimmen om langs een volgende ru te kunnen lopen. Neem nu ook de tijd om die borden van de via F eens te lezen. Zo kom ik een oude wijnpers tegen in Pissin le haut. (Zie foto facebook) Enn nog veel meer kastelen die van uit het dal soms wel en soms niet te zien zijn. De dorpjes hebben allen nog een levendige structuur, weinig huizen zijn vervallen.

Veel huizen hebben ook de Wallische architectuur. En het toppunt is een boerderijtje, met een boomgaard, wijngaard, weilanden midden in het bos nog in uitstekende staat.

Halverwege kom ik een mede pelgrim tegen. Een Zwitser uit Freiburg, hij is van Rome op weg naar huis; hij heeft erge last van zijn enkel en vooral bij het dalen. Hij weet te vertellen dat hij een NL dame is tegengekomen die midden april zonder moeite de Bernardpas is gepasseerd. T kan verkeren.

Rond 2 uur loop ik Verres binnen. Er is een rommelmarkt (sorrie antiekmarkt) Daardoor is er geen terras om neer te vallen; overal zitten verkopers met elkaar te praten. Kopers zijn er sporadisch.

Bij het hotel moet ik 2 keer bellen voordat er iemand de deur open wil doen, ik check in en val neer op een zonnen terras. Wauw. Biertje wil ze me ook nog wel schenken. Ik ben weer onder de pannen. Zo weer eten.

Morgen op naar Pont st Martin en dan heb ik daarna een dag dat ik de vallei weer uitloop de Povlakte op!