Misschien wel de zwaarste dag tot nu toe.(?).Van Sant’Andrea di Bagni naar Cassio 30 km

21 mei 2017 - Provincia di Bergamo, Italië

Gisteravond was er geen plaats voor de pelgrim in de albergo aan de overkant van het hotel. Welkom in Italie een hotel waar het restaurant niet van open is en een Albergo die alleen het restaurant open heeft en dat had geen plekje voor mij om te eten; 2 andere mensen van het hotel die achter mij binnen kwamen werden naar het leek niet geweigerd. Even gezegd dat ik primo was. En dus werd er gezegd dat er geen plek was, maar er was nog een ander restaurant op 10 minuten lopen. Meteen als ik er naar toe ga lopen begint het te regenen. Alleen in tshirt kom ik er. Er is nog ruimte en ik krijg een tafel. Heb er erg goed gegeten. Bij het betalen met het hele personeel wat grapjes gemaakt.

Bij het verlaten van de kamer vanochtend, kom ik een van de Duitse groep tegen; zij is mijn buurvrouw geweest. Zij vertrekken zo. Ik ga ontbijten. Lekker ontbijt.

En dan op weg. Gisteren heeft op de valreep mijn steun en toeverlaat thuis en in den vreemde..geregeld dat ik een plek heb om te slapen in het ostella van Ciasso. Dat loopt we heel wat rustiger. Geen zorgen over een onderdak. (Dank Liesbeth!!)

De vf begint rustig. Door het dal loop ik naar de volgende rivier, hier is het al wat moeilijker om de tekens van de VF te volgen. Als ik de rivier over ben is er een supermarkt die ook op zondag open is.

Even wat reserve eten kopen voor het geval er vanavond bij het ostello niet te eten valt. En wat extra water want de temperatuur loopt al snel op. Op de parkeerplaats zie ik aan de overkant de eerste van het groepje Duitser aankomen; maar die waren toch voor mij gestart?? Zij gaan naar de dom waar de kerkdienst net gaat beginnen. In het stadje raak ik de aanduidingen kwijt en memaps jaagt me een berg op. Steil als de neten. Maar je hebt wel mooi zicht op de Povlaktruggetjese…() Na een stevige klim en een dito daling ben ik na een oversteek van een weiland weer op de route. Op een rustige weg krijg ik weer zin om te lopen en die paar weken zijn zo voorbij.. Maar de temperatuur loopt maar op en na een stevige klim en een dito daling loop ik weer over een vrij brede weg maar in de volle zon. Wat ben ik blij met die hoed!!

En voor het eerst ben ik blij dat de VF langs een kerkje loopt er zit een barretje naast. Lekker frizzante met citroen, maar het effect van een flesje is al gauw uitgewerkt..

En dan weer van kerk naar kerk klimmen. Het probleem van mapsme is dat er geen hoogtelijnen opstaan dus dat geeft ook weinig mogelijkheden om te zien of er eenvoudiger (lager blijvende routes) mogelijk zijn. Dus bergje op bergje af. Bij 390m denk oh ik ben op de helft. Dalen.. Bij 570 denk je nou dat was wel heel wat meer klimmen dan die 180. En zo gaat dat maar door. Ik denk, dat ik tegen de 1500 m geklommen heb met al dat op en af lopen over die bergruggetjes. De 3 bananen voor de reserve voorraad zijn al snel op; evenals het brood wel erg lekker!!

Ik maak ook veel minder snelheid. Van 9.00 tot kwart voor zes gelopen over slechts 30 km. Zo kom je niet in Rome jong!!

In het hostel deel ik de kamer met Toni uit Oostenrijk. Hij heeft vandaag maar weinig km gemaakt. Hij loopt morgen ook naar de passo di Cisa. Het barretje en het hostel lijken deel van elkaar uit te maken. Afrekenen kan ik morgen in het barretje..In het barretje word ik aangesproken op mijn pelgrim zijn. Naarmate je verder komt vallen de ogen verder open als je zegt dat je uit Roffa komt lopen..

Ook  zo’n gewaarwording ergens ik weet niet waar is de blik van meewarig kijken naar bewonderend omgeslagen. En hier in Italie zijn ze trots op de pellegrino’s! Het valt me op hoeveel mensen weten van de VF. Het eten is klaar!

1. Hans Mensert:
    21 mei 2017
    Hansie opnieuw een klasse verhaal. Chapeau en sterkte in de strijd.
  2. Marian:
    21 mei 2017
    Wat een topper ben je Hans, en altijd weer positief. Nog even volhouden zo!!
  3. Bart Bux:
    23 mei 2017
    Hoe dichter bij Rome hoe ingewikkelder?
    Italie in het voorjaar is nog grotendeels op slot?
    Hans, hou je taai en stuur een foto (via whatsapp?) als je op het Sint Pietersplein staat.
    Ciao e va bene.
  4. Hans:
    23 mei 2017
    certo, met de slaapzak :-))))