Nog 5! Van Montefiascone naar Viterbo 20 km

12 juni 2017 - Viterbo, Italië

In het hotel geen ontbijt dus maar omhoog naar het plein waar we gisteren ook geweest zijn. Een doppio en allebei een broodje (een uit de hand gelopen tosti met rauwe ham en ei voor mij en een cotto ham met kaas voor Liesbeth. En halverwege stopt er ook nog een C-HR bij ons tafeltje; wel een witte maar zo weten we hoe die er uit ziet straks… (hahah)

Nog even naar de information een stempel halen. Hier krijg ik antwoord op de vraag waarom er op alle affiesjes Est! Est!! Est!!! Achter de plaatsnaam staat. Er schijnt een Duitse Hertog geweest te zijn die graag wijn lustte en die zijn bediende erop uit stuurde voor goede wijn. Een keer Est was normaal, 2 keer est was goed en 3 keer est was heeeel erg goed. Het verhaal gaat dat de bediende verzoop in een wijnvat…

Nog even een foto voor het plakboek met de poort en de 100km aanduiding en op naar de VF. Boven in de stad ligt een mooi park met een Pelgrimstoren en vanaf het park kun je de omgeving heel erg goed zien.

Dan begint de afdaling. Langzaam maar zeker laten we de stad achter ons en komen in de weilanden en akkers. We lopen een stuk over de oude via Cassia. Soms gelukkig een holle weg dus wel veel schaduw. Ook is het landschap tamelijk vlak dus er staat af en toe ook een lekker windje. Maar vanaf 12 uur begint de zon zijn werk te doen en is het ook gebeurd met de bomen; stoffige witte zandwegen. Het vulkanische gebied laten we achter ons.

We hebben wel de hele tijd gezelschap van een helicopter (Chinook) die rondjes vliegt. Onder Viterbo ligt weer een vliegveld.

Het wordt almaar heter en bij het kerkhof (dat een gloednieuwe moderne uitbreiding heeft) komen we de stad binnen bij een drukke weg. Een enorme overgang. Nog 2 km langs deze weg de stad in en dan is het hotel bereikt. Bij de stadsmuur nemen we een terras. Liesbeth is kapot van de warmte.

Na wat zitten en veel water gaat het al weer beter. Het Hotel is gauw gevonden. We hebben een hele mooie net gerestaureerde kamer. Met meer ruimte dan gisteren. We kunnen langs elkaar rond het bed lopen, dat ging gisteren niet. Alles erg minimaal. Nu hebben we de ruimte. Heerlijk.

Net een terras en zo weer de stad in voor een lekker maaltje.

Dat eten was gisteren erg lekker maar leverde ook een prachtig jiskefet achtig toneel stukje op. Zoon, vriendin moeder en broer van moeder (geestelijke) reserveren een tafel voor 5 voor over 10 minuten. Na 20 minuten komen ze met zijn vieren aan zetten. Moeder heeft een brabantse tongval. Kijk naar het menu en weet de hele kaart af te keuren. Niets deugt. Maar de wijze en het taaal gebruik (na afloop de rol van moeder-Annet Malherbe de rol van de alles vergoedelijkende geestelijke Michiel Romein, zoon Kees Prins) 20 minuten prachtig komisch cabaret. Ik wil aalleen fruit de mer maar dat staat nergens. Er staat ook helemaal geen vis op de kaart, je moet nu wat kiezen anders gaan we weg, maar dat kun je niet maken we hebben gereserveerd……..rijst wat iz zuccini

Ooh dat lust ik nie. Geef mij die franse keuken maar dan weet je wat je krijgt….