Natte sneeuw, glibberig, gorges, koffie, open haard Mouthier naar Pontalier 26 km

28 april 2017 - Pontarlier, Frankrijk

Had ik gisteren mezelf een menu gegeven; asperges en een truite (forel); vanochtend was het ook weer raak. Bij het ontbijt een schijfje meloen, met aardbeien en ook nog een lekkere yoghurt met rabarber!! Goeie koffie maar dat is niet echt bijzonder meer.  Het zijn de extraatjes die het echt leuk maken. Gisteren de truite was botermals, zeer eenvoudig te fileren met een bolletje risotto, erg smaakvol. En ook het voorgerecht was met asperges op ham en dan wit en groen rauw en gestoomd. Mjammie.

Dat mag ook wel eens na een paar keer wat minder. Oke ontbijt achter de kiezen en ik kan nog voor de NL dames aan de tocht beginnen. Stijgen, stijgen en nog eens stijgen. De route gaat naar de bronnen van de Loue. Nou alles dat een bergwandeling in zich bergt kom ik tegen. En daarbij is het ook regelmatig glad door de regen en de sneeuw. Leuningen bij trappen, geen leuningen bij trappen, waar je ze wel verwacht. Door waterstromen, soms met wat ijzerdraad soms ook niet en het is voorjaar dus ik ben blij dat ik goede waterdichte schoenen aan heb. Sta soms tot mijn enkels in het stromende water het pad uit te zoeken.

Soms zie ik een pijl van de VF maar dat is ook niet altijd het geval en een deel van het pad hebben ze veranderd. Ook een stabiele rugzak is een pre bij het balanceren langs smalle randjes. Stokken heb ik niet gebruikt, Had mijn beide handen soms nodig om over de rotsblokken/wortels te komen!!

Het geruis van de cascades geeft aan dat het toch nog wat kan duren. En het zijn niet voor niets Gorges!!  Soms wel erg steil naar beneden.

Gelukkig komt er een eind aan al dat klimmen afdalen klimmen afdalen klimmen.

Bij het einde is een energieopwekkingscentrale. Hier wordt het pad wat breder en na 7 km kom ik bij een restaurantje dat open is.. Warme koffie en een open haard.

Het plateau stelt me af en toe ook voor problemen. Zo zijn ze een bosweg opnieuw aan het plaveien. Maar ook natte sneeuw. Maar daar staan weer de velden vol met

Narcissen tegenoverNarcis . Via het nieuwe industrieterrein met een decathlon kom ik uiteindelijk Pontarlier binnen. Bij het Hotel blijkt dat ik to 6 uur moet wachten voordat ik naar binnen kan.

Eerst een beetje boos maar na een uitstekende warme douche en een haast nog betere maaltijd maak ik dit verhaal af.

Sneeuwwandelpad??

Morgen een laatste overnachting in Frankrijk.

Dan volgt Zwitserland en dan Bella Italia...

Hopelijk wordt het daar niet al te warm........

1. Joke:
    28 april 2017
    Fijn dat je ook nog ergens kan opwarmen en drogen bij een open haard. Dat is wel nodig zo te lezen Hopelijk schijnt morgen weer de zon en iets warmer. Hier lijkt het ook wel herfst.
  2. Maarten:
    29 april 2017
    Lijkt me zoooooo verleidelijk om een dagje extra te pauzeren bij zo'n open haard en een lekkere koffie. Schenken ze ook goede Cognac? Armanac?Calvados? Ik lees daar niks over........
    Succes!
    M te E
  3. Joke:
    26 juni 2017
    Hoi Hans
    Fantastisch je bent in Rome aangekomen. Geweldig gevoel moet dat zijn geweest. Van Harte Gefeliciteerd. Laat het lekker op je inwerken en geniet met volle teugen van je tijd in Rome. Waanzinnig, je he t je ups en downs gehad onderweg maar toch doorgezet kanjer. Klasse!!
    Ik reageer wat laat maar er is in mijn privé leven afgelopen periode veel gebeurd en ben nu ziek thuis met wondroos in mijn gezicht.