Van Randazzo naar Zafferana Etnea "Rondje Etna"

14 maart 2017 - Modica, Italië

Het ontbijt in Randazzo was weer een aparte ervaring. In het hotel was een apart zaaltje naast de entree, waar op de bar wat zoete broodjes stonden en de gebruikelijke zoete "huis" bereide taart/cake. We gingen zitten en namen een broodje en bestelden de americano en de thee. Toen kwam er vers fruit; gesneden chiabatta, een schaaltje met kaas en diverse vleeswaren. Weer later een schaaltje met erg lekkere roerei. Een 2e kop koffie was zo wel nodig om dat weg te werken. Na 20 minuten leek het hele ontbijt opgediend. Een aparte gewaarwording; omdat de bij binnenkomst aanwezige uitstalling al in een ruimere keuze voorzag dan we gewend waren.

Na dit ontbijt besloten de hoge weg rond de Etna te gaan zoeken en daarna te volgen.IMG_1608IMG_1604 Na de eerste prachtige fotoos van de rokende Etna tegen de heldere blauwe lucht via een erg bochtige weg de Etna ver opgereden. Toen we sneeuw tegen kwamen zijn we even gestopt en hebben  fotoos gemaakt; een stukje IMG_1609langs de weg gewandeld en toen kwamen we op een kruispunt. De weg die we eerst dachten dat die afgesloten was door de sneeuw; bleek via een tweede oprit alsnog toegankelijk. Ik ben de auto gaan halen terwijl Liesbeth verder langs de weg liep, heb haar opgepikt en we zijn naar het IMG_0071eind van de weg gereden. Daar bleken een aantal verhuurkiosken te staan voor skis en snowboarden. De refusio bleek open te zijn. Bij de refusio Mont Conca was een stoeltjeslift en daar werd druk gebruik van gemaakt. Een biertje gedronken in het lekkere zonnetje.

Vervolgens de volgende refusio Citelli bezocht,IMG_0074 hier was het erg rustig. Dan naar de andere kant van de Etna. Hier ligt refusio Sapienza, hier hadden we de nacht door willen brengen; maar wat een toerisme. Veel wintersporters en omdat het weekend was, was er geen slaapplaats meer. Wel kregen we een suggestie om een paar km verderop te gaan kijken bij een Hotel. Maar dat zat dicht. Dan maar niet slapen op de Etna en de afdaling weer ingezet. Bij het omhoog rijden hadden we al enige hotels gezien. Deze bleken meer sterren te hebben dan ons lief is. Bij een op het oog simpel hotel even geïnformeerd: ja wel kamers maar tja het is een wellness hotel. en de kamerprijzen navrant. Verder IMG_0079naar beneden en bij het eerste B&B bord van de weg af. Een poepsteile weg naar beneden en halverwege de B&B. Toch maar genomen een leuke roodwitte kamer en een praatzieke Duitser, de eigenaar.

Naar het stadje, erg leuk plein met een leuk overdekt terras en vele restaurantjes.

Een lekkere dichtgeslagen pizza gegeten. Na afloop werden er 3 likeurflessen op tafel gezet. Waar we lekker van proefden. Cactusvijgenlikeur!!