Riserva naturale di Vendicare 25-2-17

26 februari 2017

Om kwart over 7 wakker en meteen begonnen aan een reisverhaal. Rond 8 uur op naar het colazione. Een cafe Americano en een croissant met suiker. Wat later kregen we nog vers geperst sinaasappelsap. En pappa van een zeer ruime omvang had een chocolade appelcake gemaakt. Moesten we zeker een stukje van proeven. Was erg lekker. Aangegeven dat we 's avonds weer mee zouden eten rond een uur of acht. Dat was oke. Even boodschappen; een brood bij een panetteria en een stukje kaas en water en bier en wij kunnen weer wandelen!

Het stadje uit en op weg naar het natuurgebied. We besluiten in het midden naar de hoofdingang te rijden dan kunnen we zelf kiezen of we naar het noorden of naar het zuiden gaan lopen. Weinig parkeerplaats te zien bij de hoofdingang; dan de auto maar langs de kant van de weg gezet. We zijn de eersten. We lopen over een verhoogd pad naar de kust. Aan onze linkerhand liggen een 2 tal binnenmeertjes. Hier zouden flamingoos moeten zijn; we zien alleen maar witte reigers en waterkippen. IMG_1509Een wandelpad voert langs een Tonnara (en voormalige tonijnfabriek) waarvan de grondvesten gerenoveerd zijn. Daarna is het een prachtwandeling richting een strandje; het zandstrand van Calamosche. We lopen nog een stuk verder en komen bij een nog groter strand. Hier doen we de lunch in het zonnetje en Liesbeth kan het zwemmen niet laten! IMG_1515Het was toch wel zweten in de zon. De straaltjes liepen onder de rugzak over mijn rug. Dan lopen we weer richting de ingang van het reservaat. We besluiten nog een stukje door te lopen naar het zuiden naar het grote meer. Daar worden we verrast door de flamingoos die er dus wel degelijk zijn in de park.

Tevens zijn hier heel veel salamanders die steeds over het pad wegschieten.

IMG_1519Nu we de flamingoos gezien hebben besluiten we weer naar onze standplaats terug te keren. Met een beetje mazzel hebben we dan geen last van de carnavalsoptocht. We komen goed op de plek voor de auto aan. Even de rugtas wegzetten en dan gaan we lekker een wijntje/biertje drinken op een terras. Dat hebben we na 12,5 km lopen wel verdiend. Op het terras zitten we midden in de opstelruimte voor de canavalsoptocht; dan pakken we die er gewoon maar bij mee. Elke school heeft zijn eigen praalwagen. Vele moeders rijden met een verkleed kindje in de wandelwagen met de optocht mee. De tekenfilmfiguren en de superhelden zitten lekker te slapen; terwijl de moeders gezellig aan het kleppen zijn.

Na de optocht houden we het terras voor gezien. Het wordt al wat frisser.

Om 8 uur gaan we weer naar het restaurant. Deze keer nemen we een spaghetti nero; een gitzwarte spaghetti met inktvis stukjes voor mij en een spaghetti met verse tomaat en tonijn voor Liesbeth. Daarna kregen we een heek met gebakken aardappelen. Erg lekker weer.

Nog een rondje door het stadje en naar de zeekant, en daarna weer lekker slapen.

Morgen gaan we maar eens naar het zuidelijkste puntje en daarna zien we het wel weer verder...