Ru's en Dora de 1e Italiaanse loopdag van Aosta naar Châtillon 29 km

6 mei 2017 - Chatillon, Italië

Dat was gisteren een goede pizza (valdostane) met een potje pepperoncino! )ook een torette kon niet ontbreken. Aan het eind ging het fout niet de goede Genepy, een ander smaakt toch niet lekker. In het hotel blijkt dat mijn zoon geweest is er zit nog maar een klein bodempje in de fles. Morgen weer een mogelijkheid. Na een goed ontbijt op weg, De hoofdstraat van Aosta gaat als vanzelf over op de via fracegina. Die hier eerst een oude heerweg volgt en verderop langs een aantal ru's loopt.

Ru's zijn irrigatiekanalen die het water horizontaal over de bergweide verspreiden. Ze zijn soms wel 10 tallen km lang en zijn in de 13e en 15e eeuw aangelegd.

De Via is hier goed aangegeven. Toch raak ik hem ergens kwijt, ik zie dat hij naar een hooggelegen kerk leidt; mijn route planner zegt nee naar beneden. Volg mijn routeplanner en die brengt mij op de via francegina; alleen de cyclo versie met blauwwitte markering in plaats van de roodwitte. Dan volg ik die toch; een prachtige tocht langs de Dora Balthea is het gevolg. Af en toe wat regen druppels maar dat mag geen naam hebben. De temperatuur is wel weer een 10tal graden gezakt. en af en toe waait er een nare koude wind. Ik verwonder me over de enorme hoeveelheid kastelen, met de auto zie je er al belachelijk veel liggen maar lopend kom je er nog veel meer tegen.

Ik loop Chatillon binnen en ook daar weer een kasteel, moet wel aardig klimmen; en volg de oude autoweg, opeens sta ik voor een erg diep ravijn; op het kaartje aangegeven als een park en ja hoor hier heeft ook een kasteel gestaan... En die rivieren hebben diepe smallle en steile dalen in het graniet gesleten.

Het is een oud hotel met een dito beheerster, maar erg aardig. Helaas is er geen restaurant bij dus ik zal zo voor het eten naar beneden af moeten dalen.

Voordeel is als ik morgen de deur uitstap sta ik meteen op de VF (loopversie)

1. Fam Lausberg:
    6 mei 2017
    Leuk je in het restaurant gesproken te hébben. Veel plezier en succes met je reis.