Rust in Besancon

25 april 2017 - Besançon, Frankrijk

Vanochtend vroeg wakker, zal de gewoonte zijn. Rond 8 uur zit ik aan de koffie met la vache quiri. Op eens komt daar een bekende aan. Die zou een koffie buiten het hotel gebruiken maar wil in een ander kamertje gaan zitten.. Laurie dus. We praten nog wat en met opnieuw Buen Camino weer afscheid. Ze gaat nog brieven posten aan haar kleinkinderen die de komende dagen jarig zijn. Daarna heeft ze al precies uitgezocht hoe de route haar uit B gaat leiden. Succes! na het ontbijt ga ik weer aan de slag, om er voor te zorgen dat ik de komende dagen weer doelen heb om naar toe te lopen. Ik volg de commerciele verdeling. Besancon Lausanne is meer dan 85 km, Dat zou in 3en kunnen maar dat lijkt me een beetje teveel van het goede en ook de verbliven liggen niet lekker. Het wordt nu B-Ornans-Mouthier-Pontarlier-Jounge-Orbe (CH!!)-Lausanne.

Rond elf uur heb ik op 2 na alles bevestigd! Ok Op voor een rondje door de stad. Met een koffie op een terras zolang het nog kan. Er zit regen in de lucht!

Loop ik een rondje en kom ik opeen een paar monumentale bordjes tegen en gebouwen. Zie mijn FB voor afbeeldingen. Een ziekenhuis voor pelgrims die enerzijds naar Compostella lopen en anderzijds naar Rome; gebouwd rond 1100!

Nog steeds in gebruik als een hospitaal!!

Uniek. Ga na een heerlijke lunch terug naar het hotel en ga verder met mijn log.

Het begint buiten te regenen. Wat spelletjes op de pc en dan is het tijd voor een lekker biertje en nootjes bij een favoriet barretje. Zit lekker binnen en lees de kranten. Buiten zit een man met een opdringerige duif. Zelfs de rook krijgt de duif niet weg. Hij blijft terug komen. Na 3 sigaretten zitten er ook 2 mussen bij hem aan het tafeltje. Leuk om te zien gebeuren. Het wordt tijd voor een maaltijd.

Het regent en er is helemaal bijna niks meer open, zelfs in het straatje dat er s middags nog zo aardig uitzag met meer dan 12 restaurants komt nu niet verder dan 4 open en een die al helemaal volzit; of geen aftandse pelgrim zien zitten..

Er zit ook nog een Italiaans restaurant, want om weer in hetzelfde te gaan zitten als vanmiddag nou nee.

Word naar een tafeltje geleid. naast mij in de smalle ruimte zitten 2 jonge mensen, een man en vrouw; die om het maar eens te zeggen nog te dik zijn om met een obesitas programma mee te doen. (tijdens het eten moeten ze een lepel overgeven omdat de buiken hun tegenhouden om verder voorover naar elkaar toe te komen.

Halverwege de maaltijd worden prikken en pillen ingenomen, daarna worden de borden leeggegeten.

Ik denk slim te zijn en een specialiteit te nemen een pizza haute comptoise. Blijk een platte koek met rookworstplakjes, aardappelen en room en kaas. 17€ durven ze er voor te vragen. Gelukkig hebben ze een goede nero di tavola.

Een koffie en ik ga op weg naar het hotel door de zeiknatte stad. De komende dagen kan ik naast regen ook sneeuw verwachten. Ben blij dat de wandelingen niet erg lang zijn geworden.

Een geluk bij een ongeluk, maar met weersomstandigheden moet je rekening houden.. Heb veel geluk gehad tot nu!

We gaan het zien!