Samen Lopen Van Pont a Mousson naar Custines 19km

12 april 2017 - Custines, Frankrijk

Geen wekker gezet maar toch om 7 uur wakker, gek niet alleen op een kamer wakker worden. Liesbeth is zeer benieuwd naar het ontbijt en of het wel voldoende is.. Tja dat merkt ze dan wel. We pakken eerst in (Geoliede machine tegenover een zoekend dwaallicht). Als alles ingepakt is; Niks vergeten??

Gaan we naar het ontbijt. Liesbeth staat versteld van alle lekkere dingen en de immense zaal. Het is toch apart om in zo’n grote abdij je hotelkamer te hebben. Nadat we ons het ontbijt lekker hebben doen smaken, betalen en op weg. (Liesbeth koopt (neem maar mee, zegt de receptioniste, dezelfde als toen ik aankwam en die me een bon courage voyage wenst) nog even een kaart van de abdij (aquarel) voor Oom Remy).

Dan op weg, rugzak bijstellen, wat boodschappen (eten en drinken) bij de carrefour, en dan toch op weg.

Het eerste stuk is erg mooi, langs de Moezel, zo, weet Liesbeth ook hoe dat is. Daarna langs een kanaal, maar hier zijn ze het jaagpad aan het vernieuwen. Er rijdt af en toe een grote trekker ons tegemoet.

Na ongeveer 2 uur lopen we een mooi vestingstadje binnen Dieulouard.

Hier drinken we koffie en reset ik de routeplanner. Deze laat ons eerst rustig door het dorpje lopen, maar aan het eind van het dorp krijgt Lies haar weg vuurdoop. Ruim 2 km langs een drukke weg met aan de ene kant een talud naar de spoorlijn en aan de andere kant een oplopende berg.

Alleen langs de weg kan je lopen. Dit doen we tot Belleville maar Dit is niet wat Liesbeth zich van het wandelen had voorgesteld. Maar mijn argument van 19km of via gr 44,5km geeft toch een acceptatie van die 19 en een drukke weg (voor mij even maar voor Liesbeth een lange tijd) Bij Belleville kunnen we van de drukke weg afwijken en krijgt ze het volgende minpunt voor de kiezen; een stukkie industrieterrein. Warm is het en een weg en lege fabrieksterreinen. Geen plek om te zitten en lekker een boterham te kunnen eten. Als we het terrein af zijn, komen we bij de d40 uit. Hier kunnen we eindelijk zitten. Liesbeth eet haar boterhammen. Aan de overkant staat een bord dat het nog maar 1,5km naar het hotel is terwijl de routeplanner nog 3,4km aangeeft, voor mij is de keuze duidelijk en na ampele afwegingen doet Liesbeth in die keuze mij volgen.

Lekker aan het bier in het restaurant (bij het hotel) komen we lekker weer tot onszelf.

Zo de inloopdag van Liesbeth zit erop…..

Morgen lopen we naar Touls.