Siracusa naar Portopalo di Capo Passero 24-2-17

25 februari 2017

Al vroeg wakker in Siracuse omdat om 9 uur de auto van de parkeerplaats af moet omdat er anders weer parkeergeld betaald moet worden. Je zit in t centrum of niet!

Om 8 uur wijst de hotelgerant ons een ontbijt plek aan de overkant. "De beste plek in de buurt"; terwijl gisteren de vrouw ons het belendend perceel als beste plek voor het ontbijt aanwees. Wij lopen naar de overkant naar een pijpelaatje dat helemaal vol staat met kleppende Italianen. Weer uitleggen dat ik een doppio wil en Liesbeth een capuccino. Alleen maar zoete broodjes zijn hier verkrijgbaar; een compromis is gevonden in een suikerbroodje met ricotta vulling. Als je de suiker eraf haalt valt het wel mee. Maar het broodje vult behoorlijk. Als het cafe leegloopt vraagt de baas ons waar we vandaan komen. "Rotterdam" is het antwoord, o, dat is niet zo mooi als Amsterdam zegt hij want daar is hij geweest. Kwasi boos zeg ik dat dat toch ech nie de mooiste stad van NL is. Rotterdam is veel moderner. Na gezellig heen en weer gepraat te hebben; krijgen we wat suggesties om in de buurt te gaan bekijken. Tussen neus en lippen door geef ik aan dat ik binnenkort naar Rome ga lopen. Hij wil meteen vrienden worden via facebook. Dat wil hij meemaken. Zo weer een vriend erbij!! (..)

Net voor negenen rijden we Siracuse uit. We willen naar de overkant om nog wat fotoos te maken van Ortiga. Na wat heen en weer gereden te hebben; hebben we een paar mooie fotoos van het schiereiland kunnen nemen. Op naar Noto; dat zou een mooie plaats moeten wezen. Wel zo leuk dat er misschien een overnachting en een middag rondslenteren in zit. Als we aankomen bij Noto krijgen we weer te maken met het "standaard

IMG_1491

"gebeuren. Bijna alle steden zijn aangelegd via het dambord principe. De ene weg is heen en de volgende is terug. De bordjes met pijl rechtdoor en/of linksaf danwel rechtsaf wisselen om de kruispunten. Je weet in ieder geval of je voorrang hebt of langzaam moet rijden. Of er wat aankomt zie je met die hele smalle straatjes niet. Maar in de bebouwde kom wordt tot dusver rustig gereden. Voorrang is een kwestie van om en om ritsen, of het nu een rotonde is of een kruising. En anders gebruik je gewoon de toeter!

Na een rondje door Noto een parkeerplaats gevonden. Zo nu te voet het stadje in en op zoek naar een lunchplek; daarna zien we wel weer.

Nou dat valt vies tegen in het centro historico blijkt een aanpak gekozen te zijn om alle wegen opnieuw te plaveien. Wat een stoffige boel, ik loop continu met tranen in de ogen (harde contactlenzen) en er is geen terrasje te vinden. Na een halfuur rondgezworven te hebben, eindelijk een barretje; een biertje en een broodje met prosciutto cotto. Nou dit wordt niks voor ons.

Op naar de auto en op weg naar de zuidpunt van Sicilie. We komen uit bij Portopalo di Capo Passero. Vinden op het dambord een verwijzing naar een albergo. Na wat hoekjes om ziet het er niet slecht uit. Kijken of ze plaats hebben. En ja hoor we hebben keus. Een kamer met een zijraam dat met een beetje moeite een uitzicht op zee heeft, maar ook een kamer met een balkon met zeezicht. De keus is snel gemaakt. Alleen blijkt het toegangssysteem niet echt goed te werken; gelukkig zijn er sleutels....! IMG_1503Een prachtkamer, na een verfrissing op verkenning in het stadje. Wat een leuk stadje. Nog met vele oude herinneringen aan de echte tonijnvisserij. Geen torenhaan maar een torentonijn! Bij de bevestiging meteen maar een maaltijd om 8 uur gereserveerd.

We willen morgen een wandeling langs de kust maken (Riserva nat di Vendicari); zegt Liesbeth opeens, waarom niet twee nachten hier slapen en morgen de wandeling van 5-6 uur maken. Ok dat was zo geregeld.

De maaltijd om 8 uur was zeer bijzonder. Zoveel rauwe vis als primo hebben we nog nooit gehad. Garnalen, ansjovis, tonijn (in het totaal 12 verschillende rauwe vishapjes) de een nog lekkerder dan de ander. Het hoofdgerecht was een brasem en een stuk octopus gegrild! Jammie!

1. An Huitzing:
    27 februari 2017
    Leuk, die torentonijn! Lijkt ook wel een torenzwaardvis of kan dat niet? En wat een lekker weer is het bij jullie! Dit uit een stormachtig West-Frankrijk
  2. Hans:
    28 februari 2017
    Je hebt gelijk maar torentonijn allitereert zo lekker!