Een stevige stapdag, met miezerige regen. Van Orbe naar Lausanne 33 km

1 mei 2017 - Lausanne, Zwitserland

Van ochtend de wekker al wat vroeger gezet. Kwart voor in plaats van kwart over. maar dat maakt niet uit. Ben toch voor de wekker wakker. Om 7 uur zou het ontbijt klaar staan dus ik had gezegd om kwart over 7 aan te schuiven, maar toen moest het brood nog gehaald worden. Dat doet me denken dat ik nog even ook wat moet schrijven over mijn diner gisteren. Om 5-6 uur was eer een koor uitvoering in de kerk, dat had ik gezien, maar ik had er geen rekening mee gehouden dat om half 8 alle zangers en familie leden het door mij uitgezochte restaurantje (om de hoek) zouden uit kiezen.

Rond 8 uur werd gevraagd of het een probleem was dat het nog minimaal een half uur 3 kwartier zou duren voor ze een bord zouden kunnen serveren. Ik zeg: ik loop niet weg.....

Maken ze wat extra voor mij, want als ik de borden van het koor vergeljjk met wat ik krijg, heb ik wel erg veel frietjes en visjes. En lekker!! Het wachten meer dan waard.

Maar vanochtend dus vers brood, goede koffie voor Zwitserse begrippen, een goed ontbijt. Ik had gisteren al betaald dus ik sta om 8 uur buiten in de drup. Werkt net even mapsme niet. Maar dan eindelijk there we go.. Dat gekke programma vindt zelfs afdalingen uit een dorp via de trap, 90 treden heb ik geteld en dan sta ik naast de nespresso fabriek inclusief het rangeerterrein. De eerste km gaan over een fietspad lang een drukke weg, veel mensen moeten nog beginnen dus het is druk, maar het loopt heerlijk om zo in je ritme te komen. Alleen de elektrische brommers van de ch-post inclusief aanhangers komen je vanachter onverwachts voorbij zetten.

Dan ga ik van de weg af en kom voorlopig niets meer tegen. Klimmen, landweggetjes soms met markering soms zonder maar voor mijn gevoel schiet het toch lekker op. Ik ben al over de helft als mapsme mij een refusio (berghut) belooft, maar die is dicht. in het eerst volgende dorpje een vorkje en een lepel, maar ook niks, auberge dicht, wel een boulangerie die open is en natuurlijk erg warm, zet de rugzak af en loop wat te struinen door het winkeltje, Uiteindelijk 2 broodjes en een pakje salami gekocht Dat op het naastgelegen stationnetje lekker beschut gehalveerd. De powerbank weer aan de telefoon, want je wilt in deze contreien niet verloren lopen. Langzaam breekt het open en zie ik in de verte als ik weer eens een klimmetje heb moeten maken het meer van Geneve liggen. De overkant is niet te zien. Nog 7 km voor ik bij het hotel ben; dat is een best lang end Lausanne.... En de voorsteden zien er hier ook erg miserabel uit. Maar de app vindt een weg door parken en parkeerterreinen waarbij ik veel afsnijdt en weinig last heb van verkeer. Eenmaal in het centrum is het nog 3 km, nou dat is dan maar doorlopen, Langs de metrolijn daal ik af naar de haven daar ligt mijn hotel du Port.

Een terras aan het meer etc wie doet je wat en als dan ook nog de zon begint te schijnen. Alleen ik dacht een boot naar de overkant te nemen Die varen nu nog niet, zal naar Montreux moeten varen en dan verder lopen naar Villeneuve, mijn volgende hotel. En nu eten!

1. Bart Bux:
    2 mei 2017
    Ik volg onregelmatig jouw vorderingen. Welkom in Zwitserland, een tussenstap voor Italië. Klopt jouw wandelschema nog?
    Houd je taai en tot kijk in Nederland.
    Bart