"Veertjes" 13 km lopen een licht begin!

16 maart 2017 - Nieuwendijk, Nederland

afscheidOm 9.00 na extra knuffels (ook aan Zorro) de deur uitgestapt...

Het avontuur gaat beginnen. Direct om 9.10 de tram naar Schiedam centrum wel eerst het bouwhek bij het bruggetje open moeten maken. Liesbeth kan het komend half jaar met de rioolvervanging en de ophoging van de straten haar lol wel op! Met de tram naar Schiedam cs, nog overwogen om te blijven zitten in de tram om een extra rondje door Rotterdam te maken maar toch gekozen voor een metro. Overstap op Beurs en om kwart voor 10 sta ik op het Willemsplein. Wel gek geen historische tram van Romeo, tja die rijden nog niet. dag rotterdamOm 10 uur de waterbus naar Dordtrecht. Om 11 uur leggen we aan op de Merwekade. Helaas heeft Den dre een afspraak dus zit ik alleen koffie te drinken. Om 11.45 afvaart naar Sliedrecht. Om 12.10 begint dan echt de voettocht. Over de rivierdijk lopend herken ik, net als tijdens de veertocht, vele opdrachtgevers van civiele werken; waar ik nog geen 5 jaar geleden mee rond de tafel heb gezeten.watertoren hardinxveld Erg leuk om de kantoorgebouwen eens van de waterkant te zien in plaats van te parkeren aan de andere kant.

Het is wel een stuk lopen langs de snelweg maar de rechterkant is de rivier met aan de overzijde bijna geen industrie. Op de rivier is het een drukte van belang.afvaart laatste veer In Hardinxveld is er een mogelijkheid om wat afstand te nemen van de snelweg. Ik loop over de rivierdijk tot ik bij het veerpontje naar Werkendam kom.eerste koeien

Blijkt dat er ook in de veerdienst al zuid europese toestanden zijn. De veerdienst van 14.07 (afvaart elk half uur) is niet in de dienstregeling opgenomen. Lunchpauze zullen we maar zeggen. Om 14.37 wordt ik voor de laatste keer deze dag overgezet. Lopend over de kade bij Werkendam zie je dat de industrie langzaam maar zeker de rivieroevers niet meer in beslag heeft genomen en de landbouw/veeteelt die plaats in neemt.

In Werkendam een rondje lang het dorp. wel veel kabaal want er landt een trauma helicopter. Er schijnt wat gebeurd te zijn in het zwembad.

Om 4 uur bereik ik mijn bestemming: een oud fort "Bakkerskil" Hier zit een B&B in en Marjolein en Koos zijn druk met de vloer in de was te zetten. We zitten gezellig bijeen in het zonnetje. Een aanrader om een lekker te gaan slapen http://www.fortbakkerskil.nl/

kruitkamerIk krijg een bed in de kruitkamer een ruimte met 6 bedden.Hier schrijf ik mijn verhaal en ga douchen. Op het erf staan twee postcodeloterijfietsen. Ik mag er eentje lenen om naar Nieuwendijk te fietsen en daar is een eetcafë bij Marie(tjen). Het is meert dan 3 km fietsen, maar ik weet nu wat me morgen bij het wandelen te wachten staat. Bij Marie is een café in de voorkamer en in de achterkamer zit een frituur. Weer patat nu met een schnitzel en een beetje salade uit een zak van AH met wat kruiden en een dressing uit een flesje. Zo'n eerste dag mag je niet klagen...! Na de copieuze maaltijd terug  in het donker op de fiets; daarvan blijkt de verlichting niet te werken... Oei oei zo'smal dijkje zonder verlichting en 2 x een paaltje nou ja kzie wel. De eerste auto die ik tegenkom op de dijk heeft de drie strepen op de zijkant... Gelukkig schijnen er belangrijker zaken in het dorp te zijn.
Na een kop koffie bij Marjolein en Koos naar het kruithuis en dan slapen...!

1. Dilia:
    16 maart 2017
    Heel veel plezier Hans met deze voettocht. Met de zon er bij kreeg je vast al een beetje mediterranees gevoel deze eerste dag.
  2. Maarten:
    16 maart 2017
    Waarde Hans,
    De brouwer rijdt af en aan.
    Hij weet dat jij komt.
    Good luck,
    M te E
  3. Joke:
    17 maart 2017
    Ha broer, wat een weer om een goede start te maken! "Kalm aan, dan breekt het lijntje niet". Gezegde dat je vast en zeker bekend in de Oren zal klinken! Kus zus
  4. Andrea:
    17 maart 2017