Vrijdag 25-5 Verkassen van Bali naar Flores

28 mei 2018 - Moni / Kelimutu, Indonesië

We zijn al vroeg wakker, nog voor de wekker af kan lopen, staan we al naast het bed en pakken we de tassen verder in. De compressiezakken van de romereis komen goed van pas. Bij de receptie om kwart over vijf. Daar staan onze ontbijtboxen klaar. Het wachten is op de taxi. Als hij eraan komt zien we een oude bekende terug, hij heeft ons ook met de fietsen vervoerd, De telefoon wordt tevoorschijn gehaald en we moeten even goedemorgen zeggen via facetime tegen zijn vrouw. In het donker rijden we naar het vliegveld. Daar worden we bij de inlandse vluchten afgezet. We lopen de zeer geringe plichtplegingen door en zijn al snel in het vertrekgedeelte. Nog een kop koffie en we kunnen instappen in een 2 motorig propeller vliegtuigje ATR 72-600 van Garunda.

We zullen een tussenstop maken op Luan Bajo op Flores voordat we op het vliegveld van Ende aankomen. Om kwart over 10 maken we kennis met onze chauffeur/gids voor de komende week: Julius. Vanaf nu heet Liesbeth Lisa, dat is wat makkelijker voor hem. Rond het vliegveld is het erg rustig; een verademing ten opzichte van Bali. Maar bij de markt in Ende blijkt dat dat toch niet zo is. Voetje voor voetje wurmt het busje zich door de mensenmassa. Als we de markt voorbij zijn lost de drukte als haast vanzelf op. We gaan nog een keer een markt bezoeken.

De chauffeur brengt ons met een paar stops voor enerzijds wat foto’s en anderzijds voor L om even bij te komen van de vele bochten; naar Moni. Flores is erg bergachtig.Onderweg maken we een stop om een traditioneel bergdorp te bezoeken, Saga.

We worden opgewacht door Maxi; een stamhoofd. We lopen met hem mee naar het dorp. Dit dorp is grotendeels verlaten omdat de aardschokken de mensen dieper in het dal doet wonen. Hier komt men alleen voor de “ceremoniën”. Op Flores leren we dat de mensen nog erg dicht bij de natuur leven. ”Voorouderverering” neemt een belangrijke plaats in, evenals moeder aarde. De derde god, de hemelse spirit is door het katholieke geloof ingepalmd. Slimme mannen die paters die op deze manier de inboorlingen aan het katholieke geloof geholpen hebben. De natuur en de voorouder zijn erg bepalend in de wijze van leven. Het sociale gedrag is hier geheel op gebaseerd, bij een overlijden wordt de hele familie ingeschakeld voor enige weken. Idem dito bij een geboorte, huwelijk etc.

De voorouders worden op het eigen land begraven om zo te zorgen dat de grond niet verkocht of onteigend kan worden. De voorouder zorgt zo voor continuïteit en voortzetting op de plek van het geslacht. Ook wordt de overgang naar een andere eigenaar voorkomen. Dus veel plekken kunnen niet voor een vakantiehuisje verkocht worden, want de voorouder woont er nog. En verkoop maakt de voorouder boos en dan zit je met de gebakken peren of meer.

De reis is erg op dit soort overdrachten gebaseerd. Begrip voor moeder aarde etc. en goed ecologisch omgaan met het door de aarde gegevene.

Ik waan me af en toe weer terug in de beginperiode van de club van Rome en de whole earth catalog.

Vlak voor Moni stoppen we voor een lunch, omdat er onderweg geen lunchgelegenheid was. Hier eten we lekker en dan rijden we het laatste stukje door naar de het ecohotel. We hebben bungalow nr 4. Er is ook een restaurant en hier gaan we eten. Morgen gaan we de 3 verkleurende vulkaanmeren bezoeken.

1. Ingrid van der Vliet:
    31 mei 2018
    Prachtige reis maken julie! Geniet! Krijgen we ook nog foto’s te zien?
    Groetjes, ook namens Peter,