Over de Winterdijk in een lentezonnetje Van Kinrooi naar Rekem 28 km

22 maart 2017 - Lanaken, België

In het gehucht Ophoven staat mijn hotel de Spaenjerd. Een hotel dat Leffe Blond rechtstreeks uit aangeleverde koperen ketels tapt! Das bier zonder de commercie! Heb het zelf bij de donkere gehouden gisteravond; met een lekker potje stoofvlees.

Vanochtend was er per hotelgast (We waren met z'n tweeën) op je eigen tafeltje een compleet vlees/brood/zoet/yoghurt ontbijt klaar gezet. Bij de koffie werd er ook nog gevraagd of ik een eitje gebakken wilde hebben. Nou daar zeg ik geen nee tegen, en of ik er spek bij wou, nou dat hoef je geen 2e keer te vragen.

Krijg ik daar een wagenwiel met dikke spekplakken en 2 eitjes. Mjam!

Omdat ik gisteravond problemen had met het opslaan van een route voor vandaag;  en ook weer een veertje krijg voorgeschoteld dat pas vanaf april in de vaart komt, besloten het anders aan te pakken.

Ik ga een fietsroute lopen. Ik overleg met de hotelierster en zij komt na even zoeken met een kaart aanzetten. De alternatieve route krijg ik niet opgeslagen en besluit dus dan maar via de fietsknooppunten te lopen. Dit blijkt een schot in de roos. Over een fietspad over de winterdijk gelopen van Ophoven naar Maaseik. Daar het dorp ingelopen. Op de markt is de st Josephmarkt. Op een terras bestel ik een kop koffie en een fles prikwater en ik heb meteen contact met een dame die naast me komt zitten. Ik grap wat met de serveerster en dan vraagt zij; hoorde ik dat je naar Rome loopt?? Op dat moment komt er een man aanlopen die deze vraag hoort. Oh loop je naar Rome? Ik ben vorig jaar in 86 dagen naar Compostella gelopen; je hebt wel steeds aanspraak met je rugzak....!! Weer de dijk op (de jacobsschelp volg ik gedurende de hele tocht over de dijk; ontkomen doe je er niet aan; vanaf Maastricht zal dat wel anders worden) Rond Stokkum is een consortium aan het stripmijnen; grind en zand. Meer dan 5 km loop ik langs een lopende band die de grond en keien "oogst"

Landinwaarts wordt het opgeslagen. Verderop zijn ze het winterbed aan het herinrichten. Geen boerenland maar zomerrecreatie. Ruimte voor het water, moet meteen aan een bestektekst denken: "vrijkomende materialen hebben voor de opdrachtgever geen waarde" Heijmans is zeker blij met deze enorme hoeveelheid grind en zand. Veel nieuwe waterlopen worden er aangelegd. 2019 zal dit project af zijn.

Met behulp van de fietskaart en detailinfo via de iphone snijd ik een aantal meanders af. Je kan ook teveel langs de rivier lopen. Al lopend ben ik ook een paar keer te kritisch op een uitspanning, Neen geen leuk terras, en dan loop je weer een half uur en dan is er een terras dat  gesloten is...! Enerzijds denk ik omdat de woensdag een sluitingsdag is in dit gebied (hoor ik pas veel later!) anderzijds omdat  het 22/3 herdenking is.Bij het veerpont van Geulle kan ik mijn route verder volgen, maar ik vind helemaal niks. Blijkt het een dijkhuisje te zijn. Met 2 kamers en in de hele omtrek geen restaurant dat open is. Dan maar nog een uurtje lopen naar een hotel in Rekem, langs de N78. Een kamer: groot en een goede maaltijd, geen kaart maar lekker. Zit met andere hotelgasten (ZZP-ers) te eten.

Morgen een klein stukje naar Maastricht. Wat aanvullingen proberen aan te schaffen, o.a. een broek, want de afritsbroek geeft toch schrijnplekken.

1. Leo:
    22 maart 2017
    Hoi Hans, ga vooral zo door met je korte verhaaltjes, s avonds voor t slapen gaan lees ik het en wordt eigenlijk met de dag jaloerser. En dat met nog maar pas 1 week onderweg geniet ervan en blijf schrijven
  2. Gabrielle van Rijn:
    Hoi Hans,
    Komende dagen alleen maar zon dus heerlijk loopweer! Succes!
  3. Hans:
    22 maart 2017
    Leo one down 11 to go..Gabi, niet te veel zon dat krijg ik nog genoeg, maar ik heb nog bijma geen drup gehad
  4. Joke:
    22 maart 2017
    Leuk geschreven Hans. Wel heb ik het gevoel dat je met een omweg naar Maaseik bent gelopen. Want Maaseik ligt maar 10km van Thorn het witte stadje af.
    Advies voor een goeie afritsbroek is, een afritsbroek van het merk Maier daar zit strets in waardoor minder of geen last van schrijnplekken. Succes met shoppen en veel wandelplezier.