Woensdag 23 -5 Zwetend fietsen en afzien

28 mei 2018 - Sidemen, Indonesië

Om 8 uur hebben we ons ontbijt bij Nick. De koffers en de fietsen staan gereed en na het ontbijt staat de gids ook paraat. De fietsen worden in de auto geladen evenals onze bagage en we gaan de bergen in naar de tempel, waarvanuit we een fietstocht gaan maken. Wij denken dat we de lange fietstocht wel aan kunnen met onze jarenlange fiets ervaring. Het eerste stuk valt best mee; maar dan beginnen de “moeilijkheden”: drukke wegen, links rijden, brommertjes en als toetje ook nog wat steile klimmetjes (nou ja kleine) en dito afdalingen. Heftiger dan we verwacht hadden. Zelfs ik moet regelmatig, mede door de steile klimmetjes en de toch  geringe hoogte door de luchtvervuiling van de fiets. Het valt ons zwaar tegen. bij een kleine warung nemen we een kommetje soep, simpel maar ozo lekker. Dan weer verder fietsen en lopen omhoog en omlaag. We besluiten de moedertempel maar niet mee te pakken en meteen door te rijden naaar Sidemen, maar wat is het heet, je krijgt het vocht niet bijgedronken.  Mijn fiets heeft me al een keer geblokkeerde remmen opgeleverd, dus bij de afdalingen doe ik extra rustig, als ik ook bij een stijging een aantal keren door de versnelling heentrap; ook als ik ga staan op de trappers; is het genot van de fietstocht ver te zoeken. Gelukkig is het laatste stukje bergafwaarts maar ondanks de waarschuwing in de routebeschrijving rijden we toch door het zien van een begravenis ceremonie te ver de vallei in. Gelukkig is het verval in de vallei niet zo groot, zodat we redelijk eenvoudig terug kunt fietsen. Bij de grote tempel slaan we af en beginnen aan het laatste gedeelte. De beschrijving geeft aan dat hier een lekkere warung zit met een mooi uitzicht over Sidemen dus wij strijken hier neer voor onze uitgestelde lunch, Nasi goreng speciaal en gado gado voor L. Dat smaakt goed. Op voor het laatste stukje dat langer is dan we dachten; 500m voor het eindpunt vragen we nog even of we nog goed zitten; want we lijken het dorp uit te rijden. Ok even later bestemming bereikt, ook onze tassen zijn er. We geven de fietsen mee met de chauffeur en checken in in bungalow 27.

We zijn zo moe dat we lekker in de bungalow blijven en in het restaurant weer erg lekker eten. We hebben nu een douche buiten. Lekker!!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl