Woensdag 30-5 kippenvel….

31 mei 2018 - Ruteng, Indonesië

We ontbijten in het paviljoen in de tuin van het complex. Vanaf ons balkon hebben we een mooi uitzicht over de omgeving, maar tevens op de mooie karper/koi vijver in de mooi aangelegde tuin.

We pakken allebei ons traditioneel geworden fruitschaaltje met papaja, meloen en een banaantje. Dan bestellen we een omelette, die geserveerd wordt met lekkere toast. Smikkelen.

Na het ontbijt maken we kennis met Jeff, die ons vanochtend rond gaat leiden.

Het eerste stukje gaan we met de auto, en dan lopen we over de weg naar Jeff’s huis. Onderweg vertelt hij van alles over de rijstteelt in dit gebied/provincie. Hij is onderwijzer en we gaan een bezoek brengen aan de school waar hij gewerkt heeft. We stoppen echter eerst bij zijn huis en moeten zijn homestead in aanbouw bewonderen. Hij wil met 4/5 kamers gasten ontvangen en deze dan ook meenemen op een wandeling als de onze of langer. Het huis voor de B&B vordert al gestaag. We drinken met de bouwvakkers/familie een kopje koffie/thee. En ik bewonder de bouwwijze van het onderkomen. Het is hardhout met triplex en bamboe dat als grond materialen gebruikt worden.

Na het afscheid lopen we naar een school. Hier worden we voorgesteld aan de plaatsvervangende schoolhoofd. Dan gaan we een klaslokaal binnen en geven we samen met Jeff een “engels”lesje aan de kinderen van 8-10 jaar.

L is erg enthousiast, Het is ook erg leuk om te zien dat er ondanks de grote armoede nog geloof in de toekomst is..

We lopen verder met Jeff de rijstvelden in en komen in een dorp; daar zijn ze bezig om op het dorpsplein een gemeenschapshuis te bouwen. Elke dag, bouwt er een andere familie om het huis waar het dorpshoofd/burgermeester zal gaan “rechtspreken dan wel mediator werk" zal gaan doen om zo min mogelijk verstoring van het sociale proces te hebben. Ander voordeel is dat een ieder er aan mee heeft gewerkt en het dus ook als zijn huis zal beschouwen. We vervolgen de wandeling door de rijstvelden en komen steeds plukjes schoolkinderen tegen. Aan het einde van het voetpad staat de auto met  Julius weer voor ons klaar. We gaan in Ruteng lunchen en we wisselen email etc met elkaar uit. Terug in het hotel neemt L een power nap en ik zit lekker op het  terras te puzzelen.

Rond 4 uur komt Julius ons halen voor een wandeling over de markt van Ruteng. Wat een ervaring, naast de kippen en de stukken geslacht varken liggen gedroogde vissen en ”verse” vissen door elkaar in stalletjes, Er zitten ook groente stalletjes tussen met verse groenten maar ook gedroogde bonen en verse kruiden, -wortels, Dat alles omlijst met een slecht riool (open gaten in de vloer) en mensen die op een brommer door de smalle paden rijden.

Goed dat we daar niet zelf doorheen gelopen zijn.

We gaan weer terug naar het hotel en daar is het om half 8 weer etens tijd. Aan het einde van de maaltijd worden we verrast door muziek, even later beginnen de serveersters een dansje..Erg leuk.

Morgen gaan we naar de kust waar we een boottocht met overnachting gaan maken.