Goede morgen, sluizen, Wat is het groen en Pierre/Peter 27km Koenigsmacker Hagondange

7 april 2017 - Hagondange, Frankrijk

De dag begon met een nieuwe ervaring, de gitzwarte koffie uit de grote tappot; de reden waarom ik vroeger cafecreme ben gaan bestellen bij het ontbijt. Maar ja hier geen warme melk dus dan maar zo. Het brood is echt stokbrood en de vleeswaren zijn door de voorgangers al aardig geplunderd. Maar een harde worst schijnen ze hier niet zo lekker te vinden dus daar liggen nog al wat stukjes van. Lekker ze weten niet wat ze hebben laten liggen.

Om half negen afgerekend en de deur van het hotel dichtgetrokken nadat ik mijn reislogadres achtergelaten heb!! De vrouw die afrekende was zeer geïnteresseerd.

Bij de sluis aangekomen komt er net een schip de sluis in gevaren. Dat past maar net. zo op het oog 10 cm aan elke kant. Ik loop verder en aan het eind van de sluis is het schip geheel de sluis binnengevaren, de dekknecht loopt al met de trossen te sjouwen en ik zie het NL kenteken op de auto op het dek... Goede morgen roep ik en krijg een goede morgen terug.

Aan de overkant loop ik richting Thionville, de eerste stad die ik te voet door zal gaan vandaag. Het blijkt dat de mist gisteren mij behoorlijk het zicht heeft ontnomen of ik zie dubbel na 25 km. Het zijn maar 4 koeltorens van de K centrale Cattenom. 3 werken. Wel kom je langs de Moezel ( die ik stroomopwaards loop!!) verschillende in- en uitlaatstations van koelwater tegen.

Maar naast het gegeven dat je langs een Kcentrale loopt is het hier verschrikkelijk mooi groen. Wat een rust, voor de mensen die graag fietsen (zelfs zonder elektriek!) het is hier wonderschoon fietsen. Kom veel "wielrenners" in de 55+ tegen, al dan niet in groepjes van maximaal 4. Ook wordt er veel geskeelerd. Na ruim 10 km hiervan genoten hebbend loop ik langzaam Thionville binnen langs het water. Het lijkt de maasboulevard wel, alleen hier wordt meer geflaneerd en dat rond half 12 al. De terrasjes worden nog opgebouwd. maar boven de hoge kademuren zie je een grote architectonische kwaliteit. Ook aan het water mooie parken. Voor ik het weet ben ik Thionville weer door en loop ik richting de volgende sluis. Hier zie je wat je als automobilist nooit zal zien omdat je ruim 20 meter hoog de moezel kruist op weg naar het zuiden.. De schoonheid van de sluis die naar Ronald Schuman is vernoemd. Een zeer klein sluisje die nog in authentieke staat is; naast een op de grote jongens afgestemde nieuwe sluizen. Ook hebben ze er een leuke jachthaven bij gemaakt en ik heb mijn eerste terras in de zon gevonden! (Na 3 uur gelopen te hebben)

Weer een uur langs het water met het groen en af en toe ook nog wat echt oude industriele monumenten; o.a. les Haute Fourneaux de U4 a Uckange.

En de oude elektriciteitscentrale van Richemont. Hier drink ik even wat water en tap wat energie voor de laatste 5 km die ik volgens de app nog moet lopen naar het hotel.

Schrik ik van iemand die me net inhaalt, een reflex reactie, n'a pas peur zegt hij .

We praten wat en ik vertel waar ik mee bezig ben, en hij geeft aan dat hij al een tijdje een vaste route heeft die hij zowel op zijn minst een keer per week wel loopt. Al pratend komen we bij een punt waar mijn app aangeeft dat ik rechtsaf moet. Hij vraagt waar mijn hotel dan ligt.. Oh maar daar woon ik loop maar mee dan loop ik met je mee naar je Hotel. En zo heb ik ruim 1 1/2 uur met Peter/Pierre (Hij is in de Lorraine tegen Duitsland aan geboren dus spreekt ook Duits).Langzaam aan ontdekken we veel  overeenkomsten Zelfde bouwjaar, allebei techniek etc.

Het gesprek gaat daarna nog meer dan een uur door in de kroeg van het Hotel.

Pierre/Peter ik ga je zien in Rotterdam!!

PS tijdens de samenloop met Peter zag ik een schip voorbijvaren met een bekende Dolderman (PS dit is Reclame!!) vlag (de Luma (?) uit Trier. dolderman Wat varen die schepen snel...  nog voordat het fototoestel te voorschijn is, is de boot al halverwege, zomen dan maar! Dré deze is voor jou!!!

1. André:
    7 april 2017
    Goed gespot Hans, de LUMA met DOLDERMAN / CAT vlaggen! Kan zijn dat je in die omgeving nog meer gele vlaggen tegenkomt :-). Goede (voet)reis verder, ik volg je dagelijks via je blog!
  2. Gabrielle van Rijn:
    8 april 2017
    Jeetje Hans je komt Dolderman ook overal tegen!
  3. Joke:
    8 april 2017
    Mooie verslagen Hans ik blijf je volgen al mail ik je niet altijd. Veel wandel plezier.
  4. PIERRE:
    Hello Hans ,
    Wahrscheinlich schon auf dem Weg ...Ich erfreude mich dich getreffen zu haben gestern.
    Ich werde dich folgen auf dem blog.
    Ich wunsche dir noch einen schönen trip
    Bon courage pour la suite
    Pierre