Hooker valley

9 februari 2024 - Mount Cook National Park, Nieuw-Zeeland

We hadden ons voorgenomen om voor 10 uur te gaan ontbijten in het Hotel. Eerst even uitleggen dat het dorp bestaat uit een hotel (het 1e Heritage hotel was er al in 1900); een motel van de zelfde organisatie en een aantal huizen van werknemers van het hotel, gidsen etc. Van een echt bergdorp is geen sprake, wel wordt je in alle uitingen (Hotel heeft ook een museum (sir Edmund Hillary; die heeft hier geoefend voordat hij als 1e (??) de mount Everest bereikte in 1953)) gewezen op het belang van deze bergen. De gezinnen die er permanent wonen zijn werkzaam in de toeristen business.
Opvallend is dat alles overal Chinese ondertiteling heeft. Zeker nu wij er zijn bij het begin van het Chinees nieuwjaar is de meerderheid is van Aziatische afkomst.

Maar we waren bijna te laat voor het ontbijt. Nog even ook wat voor de lunch meegenomen. (was onze duurste ontbijtbuffet van de vakantie. En natuurlijk 10 uur is 10 uur. Dat werd goed uitgevent.

We begeven ons in het stralende zonnetje op weg naar de Hookertrail voor een tocht van 4 uur heen en terug naar een gletsjermeer over een aantal hangbruggen; die ook nog eens makkelijk te lopen zou zijn. Het is soms haast file lopen. Wat een drukte. Dat merk je in de europese alpen veel minder.
Twee invloeden zijn te noemen; voor het eerst in een aantal dagen is het zeer helderweer, dus het stikt op de parkeerplaats (om 10 uur al afgeladen en de aanvoerweg ook al aan weerzijden beparkeerd..) van de campers en de chinese renault espace varianten. Dus veel mensen denken aan hetzelfde als wij.
We hebben gehoord dat tijdens de Goldrush er ook veel Chinezen zich in NZ gevestigd hebben. En Chinees nieuwjaar in aantocht geeft een drukte van belang. Veel selfies nemende jongeren die om de haverklap stilstaan. De hangbruggen zijn van een behoorlijke lengte en als je even stevig wilt door stappen naar de overkant (ps max 20 (??) personen op de brug) is dat soms aardig vervelend. De wandeling is meer dan de moeite waard wat een mooi gezicht naar alle kanten naar de verschillende gletsjers.

Het eindresultaat is een druk gletsjermeer, dat ondanks de afhakers onderweg toch nog vol is. Maar wat een uitzicht, een meer vol met ijsklompen die van de Hookergletsjer afgevallen zijn. We eten onze lunch en gaan weer terug. Door dezelfde drukte..
Terug bij ons eigen huisje drinken we wat en gaan weer lekker eten in het restaurant van het motel, net even “iets” meer onze stijl. Lekker en eenvoudig. Hadden we gisteren een overheerlijke Lamsspagghetti, nu nemen we beiden de zalm; ook voortreffelijk. Dit restaurant werkt met bestellen aan de bar, betalen en een zoemer. En zelf afhalen aan de balie. Maar de koks zijn erg goed.

Morgen ons laatste experience event…een boottocht op een gletsjermeer. (H)

Jouw reactie