Een eerste kennismaking met de natuur

3 januari 2024 - Paihia, Nieuw-Zeeland

Wat gaat deze dag ons brengen? In Paihia slapen we 3 nachten in een appartementje. Het ontbijt moeten we zelf regelen. Liesbeth gaat op stap en vindt een goede supermarkt. Na een goed ontbijt gaan we richting een haventje. Het is bewolkt weer met een aangename temperatuur. Het leuke van vakantie is dat je de vrijheid hebt om te doen wat je wilt. Bij een lekkere koffie besluiten we naar een waterval te lopen via een weg. 6 km en dat is anderhalf uur lopen. Het aanwezige museum over de Waitangi Treaty Grounds nemen we voor kennisgeving aan. Hier wordt het verdrag in 1840 tussen de Maori en de Engelsen herdacht. Een belangrijk document voor Nieuw-Zeeland.

Al lopend kunnen we het landschap in ons op nemen. Het is heuvelachtig; bos en groene vlaktes wisselen elkaar af. In een weiland staan wel erg veel zwarte koeien, die ons aan staren met een blik: “Wat komen jullie hier doen?” De weg gaat over van asfalt naar gravel. Af en toe rijdt er een auto en dan stuift het zand alle kanten op. Voor Hans, die lenzen draagt heel vervelend. Gelukkig sommige auto`s gaan expres langzamer rijden.

De waterval is een attractie in de buurt. We zien een brede waterval van 4 meter hoog. We zijn niet onder de indruk. Wat wel heel verrassend is; er is een voetpad langs de rivier terug naar de koffieplek. Hoeven we niet weer zand te happen. Dit gebied is een natuurreservaat voor de loopvogel de Kiwi. Hij wordt bedreigt. Allerlei dieren zoals de hermelijn stelen hun eieren. Langs het pad staan verscheidene vallen (wel leeg).Heerlijk lopen tussen de bomen en de vele soorten varens. Rustig is het er niet. Soms lijkt het wel of je in volière van Blijdorp loopt. Na weer 6 km zijn we hongerig en dorstig. Stom, we hadden niets mee genomen. Het biertje en de fish en chips smaken heerlijk. Moe en heel voldaan keren we terug naar ons appartement. Blijkt dat we 17 km hebben gewandeld.

`s Avonds boeken we een boottocht naar de vele eilanden voor de oost kust. Daar kijken we erg naar uit! (L)

1. Koos:
    3 januari 2024
    Het zou wel leuk zijn als jullie je reisverhaal wat verluchtigen met mooie foto’s. Ik wil ook wat van Nieuw-Zeeland zien. Veel plezier nog, groet Koos
  2. Lea:
    3 januari 2024