Varen tussen eilanden en dolfijnen

4 januari 2024 - Pahi, Nieuw-Zeeland

We waren rond 8 uur wakker, we moeten ons om kwart voor 10 melden bij de pier.

Er staat een lange rij maar dat is niet voor onze boot. Die ligt aan pier 9.
we krijgen een oranje armbandje en mogen aan boord. We kiezen een plekje buiten boven op de boot, kunnen we goed naar alle kanten rond kijken. Het is wel fris maar binnen zitten doe je niet op een boot. De tocht begint om 10 uur en rond 2 uur zouden we weer terug zijn.

Vertrek gaat goed, de boot zit niet afgeladen vol. Na een stukje rustig varen (5km zone ) wordt er fors gas gegeven, Op naar Russel dat tegenover P ligt en dat de eerste hoofdstad van NZ is geweest in de 17e eeuw. Totdat er meer mensen zuidelijker zijn gaan wonen. Russel bleef de aanlandingsplaats, maar met al het gajes etc.
Hier gaan er meer mensen van de boot af dan er bij komen, de trip naar de hole in de rock kan beginnen.

We komen bij verschillende historische baaien/-tjes en krijgen in rad nieuwzeelands uitleg over wat er in de loop der eeuwen hier allemaal wel niet gebeurd is. Niet alles is woord voor woord te volgen en niet alleen door de tongval maar ook de zeewind doet veel tekst vervliegen. Algemene indruk op de eilanden zijn de Engelsen en de Maori veel met elkaar in “gesprek” geweest en heeft NZ als onderdeel van Het Gemene Best zijn onafhankelijke plaats gekregen. James Cook is daar de stuurder in geweest.

De boot houdt er een straf tempo in, als er niks verteld wordt, totdat op eens de boot stilvalt, er schijnt een school vissen te passeren… Dan weer van baai naar baai.

Als er geen eiland meer zichtbaar is op de zee (de pacific) zijn we bij een eiland met een vuurtoren. Vlakbij is een rots met een gat erin waar je doorheen kunt varen. De hole in the rock is het verste punt van de boottocht. We varen 2 keer door het gat en daarna een andere grot in de van de zelfde rots..
Vervolgens gaan we weer van rotseiland naar kaal rotseiland, in de hoop om zeehonden te zien. We vallen weer stil en een school vissen zorgt ervoor dat we even niet door kunnen varen. Het zijn wat kleinere vissen, maar ook beschermd. De zeehonden laten zich niet zien, wel liggen hier overal de meest luxe zeiljachten en kleine bootjes. De baaitjes zijn met hun prachtige zandstrandjes een geliefde plek om voor anker te gaan.

We varen terug naar het eiland met de baai van de rederij, hier worden we van de boot afgezet, hier eten we een tosti en drinken een biertje. Aan een picknick tafel raken we in gesprek met een NZ-stel. Hij vraagt of NL uit de EU gaat.. Heeft daar in een krant een stuk over gelezen. We leggen de situatie uit. Zitten we al gauw bijna een half uur erg geanimeerd met elkaar te praten over van alles en nogwat.
We wandelen nog een stukje over het eiland en gaan weer aan boord van de boot. Die vertrekt weer naar Russel en Paihai. Onderweg in een baai zien we een dolfijn… Blijken er 7 te zijn met een jong.
Ze spelen de hele tijd rond de boten, ze duiken echter steeds weg; iedere keer zijn ze weg als je afdrukt.. Prachtig om te zien!! Na 20 minuten varen we richting Russel en P.

We versturen wat kaarten aan de ooms (>90) en kleinkinderen.

Wat een enorme belevenis…(H)

1. Bianca kloos:
    4 januari 2024
    Jullie treffen het, wat gaaf zeg!
  2. Lea:
    7 januari 2024
    Geweldig🐬 dat is genieten!