"Awesome"

22 januari 2024 - Hapuku, Nieuw-Zeeland

Rond 6.00 is Liesbeth wakker. Het regent, eerst zachtjes en dan harder. Dit is goed te horen op het afdak bij onze kamer. Hans is ook even wakker en hoort Liesbeth zeggen:”dat kayakken kun je wel op je buik schrijven. Om half 7 gaat de wekker en…het is droog!
Opstaan, spullen bij elkaar pakken en de auto in. Het is 50 km rijden naar het kayak-verhuurbedrijf. Een uurtje rijden door een vlak tuinbouw gebied.
Ontbijten doen we in een koffiezaakje langs de kant van de weg. Om 8.30 melden we ons bij de kayak gids. We krijgen alvast een life-jacket aan. Als het groepje van 5 compleet is, gaat het beginnen. We gaan in een watertaxi, die op een trailer staat en vastzit aan een tractor. Zo rijden we naar de zee, waar we te water worden gelaten. Op de watertaxi zitten ook de kayaks vast gemaakt. Daar moeten we nog een half uur op wachten.
De watertaxi gaat er als een speer van door. Alsof we in een speedboot zitten. De zee is vrij ruw. Daardoor klapt de boot regelmatig hard op het water. Best spannend allemaal en het kayakken moet nog beginnen. Als de boot vaart mindert bij een rots, speuren we naar zeehonden. Een enkele zien we. Vanuit de boot zien we de kust van het Abel Tasman natuurreservaat. Heel groen; afgewisseld met baaien met goudgele strandjes. Daarom heet deze baai The Golden Bay. Dan is het zover. We gaan aan land bij zo`n mooi strandje met de kayaks. De gids vertelt ons uitgebreid alle info, die we moeten weten over veilig kayakken. De kayak in: Liesbeth voorop en Hans erachter. Tas kan ook mee in een apart vak. Daar gaan we de zee op!
O je, kunnen we dat? Hans moet met een linker en rechter pedaal de kayak sturen en samen peddelen we, achter de kayak van de gids aan. Even wennen; de baai uit, maar dan zitten we vol op zee, die niet bepaald rustig is. De techniek is om de rechterkant van de peddel van je af te duwen, zodat de linkerkant vanzelf in het water voort beweegt. Het gaat lekker, ook omdat we wind mee hebben. We mogen even de peddels voor ons neerleggen, als de gids van alles vertelt over Abel Tasman, die deze kust voor het eerst in de 17de eeuw heeft ontdekt.  Lekker als een eend op het water dobberen en rond kijken en genieten. Nog nooit hebben we op zee gekayakt. Wat een ervaring!
Als Liesbeth denkt: “Goh, ik zou wel even pauze willen houden op dat strandje”; zegt de gids, recht vooruit varen naar het strand en de tocht is voorbij.
Jammer, het ging net zo lekker! Op het strand verzorgt de gids een lunch, broodjes en koffie. Wij kiezen voor een verblijf op het strand tot de watertaxi ons om 15.30 weer op kunt halen. Heerlijk! Een prachtig, breed strand en een rustig kabbelende zee. Het is wat bewolkt en af en toe laat de zon zich zien. Best warm, dus Liesbeth gaat de zee in. Heerlijk dat koele water! Hans loopt langs de branding op zoek naar schelpen. Er is geen wifi, dus de i-phone wordt alleen voor foto`s gebruikt. Zitten, wat rondlopen, kijken naar 2 zwarte scholeksters, die samen scharrelen op het strand. Even liggen en wat weg soezen. Echt genieten. Daar is de watertaxi, die ons terug brengt naar de auto. We zeggen de gids en de schipper van de watertaxi goedendag en vertellen erbij dat we het erg leuk hebben gevonden. Zegt de ene: an awesome day!    Precies!
Onderweg drinken we een koel biertje en dan rijden we naar Richmond, waar onze B en B is, voor een hapje eten. Dat doen we bij een Indisch restaurant. Zo dat is lekker: na 3 weken weer rijst met vlees en een pittige saus eten. Moe, voldaan en bezweet komen we op onze kamer. Wat een dag!
Awesome! (L)

1. Jorina:
    22 januari 2024
    That really sounds like a awesome day!!!
  2. Lea:
    23 januari 2024
    Lekker dagje zo!
  3. Jeannette de Graaf:
    28 januari 2024
    wat een mooie ervaring erbij vandaag, blijf genieten.

Jouw reactie