Fietsen langs de wijngaarden

17 januari 2024 - Picton, Nieuw-Zeeland

Het heeft flink gewaaid vannacht, maar als we opstaan horen we geen gieren om het huis meer. In het huis is een keukentje met toebehoren voor het ontbijt. Dat regelen we dan zelf. Overal is het ontbijt weer anders, maar dat vinden wij oke! Om 10.00 uur stipt staan we bij de verhuur van fietsen. Vandaag gaan we fietsen tussen de wijngaarden. Zal ons benieuwen. We krijgen allebei een fiets, die het meeste weg heeft van een ov fiets. Een mandje voorop, terugtrap rem en handrem. Die van Liesbeth is een echte rammelbak, hij loopt aan. Maar dan hoort Hans, dat Liesbeth nog  achter hem rijdt. Een helm moet ook op, oke, het is de hele dag bewolkt, dus die helm valt eigenlijk wel mee. Daar gaan we de weg op. Links rijden; het is niet druk op de weg, dus dat gaat lekker. Langs de wijnvelden, de weilanden met koeien en schapen. Een heuvel omhoog is pittig als je maar 3 versnellingen hebt. Dan maar een stukje lopen. En je verwacht het niet, maar daar houdt het asfalt op. Waarom nou?? Fietsen op gravel vindt Liesbeth niets, dus met de fiets aan de hand lopen. Toch wel een aparte ervaring: fietsen in Nieuw-Zeeland. Rond het middaguur zit ons rondje erop. Het was steeds rechts, rechts en dan kom je weer in het dorp. Waar hebben we zin in? Een lekker biertje! Dat is in dit land goed te krijgen: in blik in de supermarkt en van de tap.
Maar we zijn nog niet klaar met deze excursie. We fietsen voor de lunch naar het restaurant The Poppies, gelegen op een wijngaard. Een sjieke bedoeling daar binnen. We krijgen een tafel onder een overkapping, want het miezert. Dit deel van het eiland heeft weinig regen gehad, want het gras is verdroogd. We worden verrast met een heerlijke salade vol van verschillende smaken. Tot slot een wijnproeverij van een rose en een aantal witte wijnen. De Pinot Gris vinden wij het lekkerst. De rest van de middag blijven we in ons huisje. Het is fris, wel 15 graden.
s Avonds eten we weer in het hotel. Een stel, dat naast ons zit, is nieuwsgierig: “Where do you come from?”. Dan zit je zo een tijd met elkaar te praten; erg leuk. We beseffen dat we tros zijn op Nederland en Europa met zijn vele, mooie en historische steden. (L)

1. Lea:
    17 januari 2024
    Lekker fietsen en
    Lekker nippie😘
  2. Karin:
    18 januari 2024
    Wat leuk om al jullie verhalen te lezen!!